Indicatoren
Het dashboard bevat voor duurzame energiedragers mobiliteit nu de volgende indicatoren.
Randvoorwaarden
Veranderingen
Beleid en afspraken
In de uitvoering wordt gewerkt aan de volgende beleidsonderwerpen en (clusters van) afspraken. Lees de beschrijving en status door te klikken op het 'plusje'.
Afspraak
Status
Integraal duurzaamheidskader
Afspraak Integraal duurzaamheidskaderOmschrijving van de afspraak In breder kader neemt het kabinet het initiatief voor een integraal duurzaamheidskader voor alle biomassa (zie D.2 Biomassa) om een consistent kader over de verschillende sectoren waar biomassa wordt ingezet, te verzekeren. Aan een speciale (SER-) commissie is advies gevraagd (Q3 2019) over dit duurzaamheidskader, daarbij zijn ook stakeholders geconsulteerd. Daarbij is bijzondere aandacht besteed aan de borging, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid. SER-advies duurzaamheidskader is ook behandeld (6 jul 2020) en is aangeboden in het duurzaamheidskader biogrondstoffen aan Tweede Kamer (16 okt 2020).Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Integraal duurzaamheidskader voor biomassa
Afgerond
Extra inzet van hernieuwbare brandstoffen
Afspraak Extra inzet van hernieuwbare brandstoffenOmschrijving van de afspraak De wijziging van de Wet milieubeheer (titel 9.7 en 9.8) is aangenomen in het parlement. Besluit en Regeling energie vervoer zijn gepubliceerd (Q4 2021). Hiermee is de RED II in Nederlandse wetgeving geïmplementeerd en ingegaan vanaf 1 januari 2022. Nederland is hiermee op schema voor het inzetten van 27 PJ aan hernieuwbare brandstoffen per 2030. Als gevolg van de herziening van de RED binnen het FF55-pakket, zal vanaf 2025 een nieuwe versie geïmplementeerd moeten zijn (RED-III). Trekker(s) Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatBeoogd resultaat Implementatie van Europese RED-II richtlijn. Nederland kiest vanuit de ambities in het Klimaatakkoord voor een verplichting voor wegvervoer en binnenvaart, die ambitieuzer is dan de richtlijn minimaal vereist. Totaal 60 PJ. Er worden niet meer additionele biobrandstoffen uit voedsel- en voedergewassen ingezet dan het niveau in 2020.
Afgerond
Verkenning Green Truck Fuel
Afspraak Verkenning Green Truck FuelOmschrijving van de afspraak Partijen verkennen onder regie van de Rijksoverheid de mogelijkheden voor de inzet van Green Truck Fuel. Voorwaarde daarbij is dat naar het oordeel van het PBL de CO₂-reductie daadwerkelijk behaald gaat worden, de brandstof voldoet aan de duurzaamheidseisen van het duurzaamheidskader en er geen lock-in ontstaat die de introductie van zero-emissie voertuigen vertraagt. In het kader van de terugsluis van de vrachtwagenheffing wordt door het ministerie, samen met evofenedex en TLN, gekeken of, en zo ja, op welke wijze hernieuwbare brandstoffen onderdeel moeten worden van het meerjarenprogramma terugsluis. Als concrete stap wordt hiertoe gewerkt aan een roadmap hernieuwbare brandstoffen.Trekker(s) Transport en Logistiek NederlandBeoogd resultaat Inzicht in mogelijkheden Green Truck Fuel
Enige vertraging
Inzet van biobrandstoffen met laag ILUC-risico na afronding duurzaamheidskader
Afspraak Inzet van biobrandstoffen met laag ILUC-risico na afronding duurzaamheidskaderOmschrijving van de afspraak Biobrandstoffen van landbouwgewassen (niet zijnde voedsel- en voedergewassen) met een laag ILUC-risico die voldoen aan de wettelijk kaders van RED I en RED II worden nu niet in Nederland ingezet. Partijen maken in 2020 afspraken over de toekomstige inzet en het geldende duurzaamheidskader, en gaan in die periode niet over tot de extra inzet van genoemde gewassen [= tekst klimaatakkoord].Trekker(s) Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatBeoogd resultaat Integraal duurzaamheidskader voor biomassa
Op schema
Inzet SDE++ voor productie en innovatie van duurzame brandstoffen
Afspraak Inzet SDE++ voor productie en innovatie van duurzame brandstoffenOmschrijving van de afspraak Om het veld te ondersteunen in deze transitie zijn ook andere stimuleringsmaatregelen aanwezig, zoals de nieuwe regeling Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE++). Het Rijk reserveert 200 miljoen euro. Het voornemen is deze middelen in te zetten op het vergroten van om de productie van en innovatie op duurzame geavanceerde biobrandstoffen en hernieuwbare synthetische brandstoffen. Het Rijk bekijkt welk instrumentarium hiervoor het meest geschikt is. Het Rijk zal deze middelen niet eerder dan vanaf 2020 inzetten. Partijen maken afspraken welke productie van deze hernieuwbare brandstoffen in Nederland hiervoor in aanmerking komt voor de SDE++ en dat deze productie, aanvullend is op de Europese verplichting voor hernieuwbare energie, en passend is binnen het duurzaamheidskader. Openstelling van de SDE++ is voor 2022 van 28 juni tot en met 6 oktober 2022Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Inzet van middelen om productie van en innovatie op geavanceerde biobrandstoffen te bevorderen.
Op schema
AFID: integraal plan naar behoefte, nationaal beleidsplan, monitoring
Afspraak Uitrol van alternatieve laad- en tankinfrastructuur Omschrijving van de afspraak Een belangrijke aanjager is de Europese Alternative Fuels Infrastructure Directive (AFID, inmiddels AFIR: Regulation), die voorschriften geeft voor de uitrol van tank- en laadinfrastructuur. Het veld aan vervoermiddelen is divers en kan op diverse wijzen ondersteund worden. De Rijksoverheid en decentrale overheden stellen, in samenspraak met de regionale programma’s voor slimme en duurzame groei, een integraal plan op voor de behoefte in Nederland aan alternatieve tank- en laadInfrastructuur inclusief opslag. Dit plan wordt afgestemd met marktpartijen en opgenomen in de rapportage over het nationale beleidsplan Infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. De Nationale Agenda Llaadinfrastructuur maakt daar onderdeel van uit. De wettelijke verplichtingen vanuit de Europese AFID-richtlijn worden gemonitord. Update Q2 2022, aangaande monitoring is de volgende update: (a) Eerste monitoringsrapport. Het rapport laat zien dat Nederland de doelstellingen voor aanleg van laadinfra, CNG en LNG tankinfrastructuur, waterstoftankstations, LNG bunkerinfrastructuur en walstroom uit het beleidsplan heeft behaald, of goed op weg is deze voor de gestelde deadlines (2020-2025-2030) te behalen. (b) Nederlands position paper over de herziening van de AFID. Dit paper geeft de oorspronkelijke NL-ambitie weer als startschot voor de onderhandelingen in de Raadswerkgroep. (c) Daaropvolgend is TNO gevraagd een onderzoek uit te voeren naar het ambitieniveau van het Commissievoorstel tot herziening van de AFID en de evt. meerkosten die daaraan hangen. Dit onderzoek is met de Kamer gedeeld (Q1 2022).Trekker(s) Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatBeoogd resultaat Integraal plan voor de behoefte van alternatieve tank- en laadinfrastructuur inclusief opslag in Nederland.
Op schema
Tank- en laadinfra in concessieverlening tankstations
Afspraak Tank- en laadinfra in concessieverlening tankstationsOmschrijving van de afspraak Naast de afspraken over het rijkswegennet (zie de Nationale Agenda LaadInfrastructuur, bijlage op www.klimaatakkoord.nl) spreken de Rijksoverheid, het Interprovinciaal Overleg (IPO)/de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en leveranciers van Energiedragers voor vervoer ook voor het onderliggende wegennet af om in de concessieverlening op tankstations de tank- en laadInfrastructuur voor duurzame Energiedragers voor vervoer te versnellen. Met betrokken partijen, decentrale overheden en het NEN maakt de Rijksoverheid de benodigde aanpassingen op het gebied van veiligheid. Partijen zorgen voor een heldere en eenduidige informatievoorziening naar de consument voor alle hernieuwbare brandstoffen op en rond het wegennet en bij publiektoegankelijke tank- en laadInfrastructuur conform vereisten uit de AFID-richtlijn.Trekker(s) Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatBeoogd resultaat Versnelling van concessieverlening van tank- en laadinfrastructuur van duurzame energiedragers.
Op schema
Afspraak
Status
Convenant stimulering waterstofmobiliteit Actieprogramma Waterstof in Mobiliteit
Afspraak Stimulering van waterstofmobiliteit Omschrijving van de afspraak Het H2 Platform stelt een Convenant stimulering waterstofmobiliteit op – samen met autoproducenten (Original Equipment Manufacturers: OEM’s), brandstof- /waterstofleveranciers, leasemaatschappijen, zakelijke gebruikers en overige stakeholders. Het convenant heeft als ambitie de realisatie van 50 waterstoftankstations, 15.000 FCEV-personenauto’s en 3.000 zware voertuigen met een brandstofcel op waterstof in 2025, als strategische basis voor versnelde groei richting 2030 en met name 2050. OEM’s, brandstof-/waterstofleveranciers, leasemaatschappijen en zakelijke gebruikers zeggen in het convenant toe dat zij zich inspannen voor tijdige en adequate allocatie van voertuigen, het tijdig bouwen van tankstations, het aggregeren van vraag daaromheen en dat zij via innovatie en schaalvergroting streven naar een reductie in investeringskosten voor H2 tankInfrastructuur van gemiddeld 10 procent per jaar. Om voornoemde doelen in 2025 te bereiken zullen de deelnemers van het H2 Platform en het ministerie van IenW samenwerken om Europese fondsen (zoals CEF/TEN-T en TENE CVD fund, FCHJU, Interreg) maximaal aan te wenden voor het bereiken van de gestelde doelen. Ondertekening wordt in de loop van 2022 verwacht. Onder leiding van EZK is een Nationaal Waterstofprogramma opgezet. Daarbij zijn betrokken BZK, IenW, IPO en een vijftiental private partijen, vooral koepelorganisaties.Trekker(s) Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatBeoogd resultaat Een convenant en actieprogramma voor stimulering waterstofmobiliteit
Enige vertraging
Afspraak
Status
Duurzame energie voor duurzaam transport in RES'en
Afspraak Duurzame energie voor duurzaam transport in RES'enOmschrijving van de afspraak Provincies en gemeenten werken samen om te zorgen dat daar waar nodig in de Regionale Energie Strategieën in de behoefte aan duurzame energie voor duurzaam transport wordt voorzien.Trekker(s) Provincies; gemeenten; Nationaal Programma Regionale Energiestrategie (NP RES)Beoogd resultaat Behoefte van duurzame energie voor duurzaam transport is opgenomen in RES-en.
Enige vertraging
Randvoorwaarden
Nog niet beschikbaar.
Veranderingen
Nog niet beschikbaar.
Resultaten
De volgende indicatoren hebben betrekking op meetbare resultaten in de subsector duurzame energiedragers in de mobiliteit.
,
,
,