Indicatoren
Het dashboard bevat voor goederenvervoer nu de volgende indicatoren.
Beleid en afspraken
In de uitvoering wordt gewerkt aan de volgende beleidsonderwerpen en (clusters van) afspraken. Lees de beschrijving en status door te klikken op het 'plusje'.
Afspraak
Status
Uitvoeringsagenda zero-emissie stadslogistiek
Afspraak Uitvoeringsagenda zero-emissie stadslogistiekOmschrijving van de afspraak TLN, Evofenedex, Topsector Logistiek en andere sectorpartijen stellen samen met de Rijksoverheid, VNG, IPO, grote gemeenten en Natuur & Milieu een uitvoeringsagenda op voor verschillende deelsectoren in de stadslogistiek (bijvoorbeeld bouw, retail, vers, afvalstromen, horeca, facilitair en e-commerce), met als doel dat de transportactiviteiten uiterlijk in 2025 zonder emissie kunnen worden uitgevoerd. Deze uitvoeringsagenda bevat ten minste afspraken over financiering van oplossingen, Communicatie, het faciliteren en ondersteunen van ondernemers, monitoring en governance. In 2022 hebben 27 gemeenten en Schiphol aangekondigd vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone voor stadslogistiek in te zullen gaan voeren. Trekker(s) Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatBeoogd resultaat In 30 à 40 grotere steden worden uiterlijk in 2020 middelgrote zero-emissie zones vastgesteld die met ingang van 2025 zullen gelden voor goederenvervoer.
Op schema
Stimuleringsregeling voor ZE-bestelauto’s en vrachtauto’s
Afspraak Stimuleringsprogramma's voor zero-emissie vracht- en bestelauto's Omschrijving van de afspraak Tijdelijke aanschafregelingen opstellen voor de periode 2021-2025, zowel voor vracht- als voor bestelauto’s, waarmee maximaal 40 procent van de meerkosten voor de sector kan worden gefinancierd. Publicatie van de Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks (aanZET, 25 april 2022) en openstelling van de regeling (9 mei 2022). Trekker(s) Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatBeoogd resultaat Overstap op zero-emissie bestel- en vrachtauto's
Op schema
Afspraak
Status
Efficiencyslag in logistiek
Afspraak Efficiencyslag in logistiekOmschrijving van de afspraak Geïntegreerde sectorale aanpak voor efficiëntere logistiek gereed in samenwerking met de Logistieke Alliantie en Topsector Logistiek (Q3 2022). "Na eerdere vertraging is een concept van het 2%-sectorplan inmiddels gereed. In Q3 2022 wordt het plan verder verrijkt. Naar verwachting is het definitieve plan in Q4 2022 gereed. In het plan zal ook aandacht zijn voor het instrumentarium (mensen/middelen) dat nodig is om het bedrijfsleven te betrekken."Trekker(s) TLN; Evofenedex; Topsector LogistiekBeoogd resultaat Gemiddelde verbetering van logistieke efficiëntie van 2% per jaar.
Enige vertraging
Maatregelen in binnenvaart en spoor voor vlot en betrouwbaar vervoer
Afspraak Maatregelen in binnenvaart en spoor voor vlot en betrouwbaar vervoerOmschrijving van de afspraak Tevens neemt de Rijksoverheid in samenspraak met sectorpartijen maatregelen in de binnenvaart en het spoor om capaciteitsknelpunten weg te nemen en vlot en betrouwbaar vervoer mogelijk te maken. De maatregelen voor het spoor worden vanuit het bestaande maatregelenpakket spoorgoederenvervoer samen met de vervoerders/sector opgepakt.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Weggenomen capaciteitsknelpunten op binnenvaart en spoor.
Op schema
Vrachtwagenheffing
Afspraak VrachtwagenheffingOmschrijving van de afspraak De Rijksoverheid voert in 2023 een vrachtwagenheffing in. Bij de invoering van de vrachtwagenheffing worden de netto-opbrengsten in overleg met de heffingsplichtige partijen primair ingezet voor verduurzaming en innovatie van het wegvervoer. Een belangrijk doel hierbij is de reductie van CO₂-uitstoot, bijvoorbeeld het stimuleren van niet-fossiel rijden. Op basis van afspraken met de heffingsplichtige partijen kunnen de opbrengsten ook ingezet worden voor verdere verduurzaming van de logistieke sector. Een besturingsmodel voor de terugsluis wordt door partijen nog nader uitgewerkt. De Mobiliteitstafel acht het van belang dat de invoering van de vrachtwagenheffing, zoals is aangekondigd in het regeerakkoord, een integraal onderdeel gaat uitmaken van het toekomstige belasting- en heffingssysteem (zoals beschreven in C2.1.3). Voor de verduurzaming van het wegvervoer op de korte termijn werkt de Rijksoverheid aan een compensatieregeling voor bio-LNG voor de jaren 2019 en 2020. De vrachtwagenheffing is inmiddels aangenomen in Eerste (juli 2022) en Tweede Kamer (maart 2022). Nu het wetsvoorstel is aangenomen, ligt de weg open om te starten met de realisatie. De werkzaamheden in de realisatiefase nemen circa vier jaar in beslag. In het Klimaatakkoord werd uitgegaan van invoering in 2023, door vertraging is dit omstreeks 2026.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Invoering vrachtwagenheffing (VWH), inclusief terugsluis van de netto-opbrengsten naar de sector voor verduurzaming en innovatie van de vervoerssector.
Enige vertraging
Afspraak
Status
Inzet van duurzame energiedragers en ingroei emissievrije schepen
Afspraak Inzet van duurzame energiedragers en ingroei emissievrije schepenOmschrijving van de afspraak Binnen de Green Deal zeevaart, binnenvaart en havens zal worden opgenomen dat de binnenvaartsector streeft naar een CO₂-reductie in de binnenvaart. Voor maximaal 0,4 Mton in 2030 is de Rijksoverheid bereid om binnen bestaande middelen te zoeken naar mogelijkheden voor ondersteuning van de ambitie van de sector. Voor de invulling worden de verschillende opties uitgewerkt voor de inzet van duurzame Energiedragers, waaronder hybride elektrisch, waterstof en duurzame biobrandstoffen (o.a. HVO: Hydrotreated Vegetable Oil), zodat er minimaal 5 PJ aan duurzame Energiedragers in de binnenvaart wordt ingezet. De binnenvaartsector en de Rijksoverheid zetten hierbij in op ingroei van tenminste 150 emissievrije schepen (op basis van modulaire energievoorziening) in 2030. In de aanloop naar emissievrije schepen wordt ingezet op een bijmengpercentage van 30% biobrandstoffen voor binnenvaartschepen. De borging van voldoende geavanceerde hernieuwbare biobrandstoffen vindt plaats binnen het duurzaamheidskader voor biomassa. Om via marktprikkels te komen tot een lagere CO₂-uitstoot in de binnenvaart, zou het GLEC framework na een verdere uitwerking toepasbaar kunnen zijn. Het doel is te komen tot een systeem waarbij bedrijven via certificering (middels een systeem van onafhankelijke accountants) kunnen aantonen dat zij de CO₂-uitstoot van het eigen vervoer met een bepaald percentage hebben verminderd. Hiervoor is het wenselijk dat de systematiek wordt uitgewerkt, getest in de binnenvaart en bij goed resultaat via een internationale ISO-standaard uitgerold wordt.Trekker(s) Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatBeoogd resultaat Reductie van CO2-emissies van de Nederlandse binnenvaartvloot met 40-50% t.o.v. 2015 (max. 0,4 Mton in 2030), ten minste 150 zero-emissie binnenvaartschepen en bijmenging van scheepsbrandstof met duurzame biobrandstoffen.
Op schema
Randvoorwaarden
Om de transitie mogelijk te maken moeten randvoorwaarden veranderen. Het beleid en de afspraken dragen hieraan bij. De volgende indicatoren hebben betrekking op randvoorwaarden voor de transitie in de subsector goederenvervoer.
Veranderingen
Nog niet beschikbaar.
Resultaten
De volgende indicatoren hebben betrekking op meetbare resultaten in de subsector goederenvervoer.