Indicatoren
Het dashboard bevat voor personenauto's nu de volgende indicatoren.
Beleid en afspraken
In de uitvoering wordt gewerkt aan de volgende beleidsonderwerpen en (clusters van) afspraken. Lees de beschrijving en status door te klikken op het 'plusje'.
Afspraak
Status
Vrijstelling voor ZE van MRB tot 2025
Afspraak Fiscaal stimuleringspakket voor elektrische auto’sOmschrijving van de afspraak Fiscaal stimuleringspakket voor elektrische auto’s, inclusief de daarbij behorende fiscale (dekkings)maatregelen. Naast fiscale stimulering is er voor particuliere emissieloze auto’s (nieuw en gebruikt) met een minimumprijs van 12.000 tot een maximum nieuwprijs van de auto van 45.000 een niet-fiscale aanschafsubsidie (zowel voor koop als voor lease). Inzet is om elektrische auto’s zoveel mogelijk voor de Nederlandse markt te behouden, om daarmee een beter aanbod op de tweedehandsmarkt tot stand te brengen, rekening houdend het met Europese vrije verkeer van goederen. De klimaatakkoordafspraken zijn verankerd in de Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord uit het pakket Belastingplan 2020 (bijtelling, BPM, MRB, accijns).Trekker(s) Ministerie van FinanciënBeoogd resultaat Streven naar 100% emissieloze nieuwverkoop van personenauto’s in 2030 onder voorwaarde dat mobiliteit betaalbaar blijft en de lasten van de transitie eerlijk worden verdeeld.
Op schema
Aanschafsubsidie voor particuliere ZE-auto's
Afspraak Aanschafsubsidie voor particuliere ZE-auto's (nieuw en tweedehands)Omschrijving van de afspraak Voor particuliere emissieloze auto’s (nieuw en gebruikt) met een minimumprijs van 12.000 tot een maximum nieuwprijs van de auto van 45.000 komt er een niet-fiscale aanschafsubsidie (zowel voor koop als voor lease). Sinds 1 juli 2020 is er een subsidieregeling voor aanschaf en private lease van nieuwe en tweedehands particuliere elektrische auto’s: de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). De totale omvang van de SEPP bedraagt 342 miljoen euro, waarvan 232 miljoen voor nieuwverkopen en 110 miljoen voor gebruikte EV’s. Trekker(s) Ministerie van FinanciënBeoogd resultaat Streven naar 100% emissieloze nieuwverkoop van personenauto’s in 2030 onder voorwaarde dat mobiliteit betaalbaar blijft en de lasten van de transitie eerlijk worden verdeeld.
Op schema
Zwaarwegend ROB-advies
Afspraak Zwaarwegend ROB-advies over opcentenOmschrijving van de afspraak In het kader van de monitoring in 2020 zal de Raad voor Openbaar Bestuur (ROB) een zwaarwegend advies uitbrengen – op basis van een artikel 2 onderzoek – over de vraag in hoeverre de beleidsvoornemens van het Rijk gerelateerd aan de provinciale opcenten tot een substantiële wijziging in inkomsten van provincies leiden. Beide varianten van de gehanteerde definities zullen worden meegenomen in de adviesaanvraag van het Rijk. Tevens brengt de ROB de gevolgen voor de taakuitvoering van provincies in beeld. De ROB heeft in januari 2021 haar adviesrapport 'Van Parijs naar praktijk' opgeleverd. Dit is benut in de kabinetsformatie.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Zwaarwegend advies van de Raad voor Openbaar Bestuur (ROB) over de vraag in hoeverre Rijksbeleid leidt tot wijziging in inkosten van provincies.
Afgerond
Overleg tussen Rijk en provincies over monitoring en ROB-advies
Afspraak Overleg tussen Rijk en provincies over monitoring en ROB-adviesOmschrijving van de afspraak Naar aanleiding van de monitoring en het zwaarwegende advies van de ROB zal overleg tussen Rijk en provincies plaatsvinden over de uitkomsten. In het Coalitieakkoord is geld gereserveerd voor de uitvoeringskosten van medeoverheden en planbureaus die voortvloeien uit het klimaatakkoord en aanvullend klimaatbeleid (totaal 5,6 miljard euro t/m 2030). Over de aanwending van deze middelen zijn bestuurlijke afspraken gemaakt.Trekker(s) Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat; Interprovenciaal OverlegBeoogd resultaat Overleg tussen Rijk en provincies.
Afgerond
Afspraak
Status
Centrale campagne over EV
Afspraak Centrale campagne over EVOmschrijving van de afspraak Centrale campagne over de mogelijkheden, voordelen van en ervaringen met elektrisch rijden, gericht op de juiste doelgroep(en) en met gerichte boodschap(pen) die (voor)oordelen jegens elektrisch rijden adresseren. Communicatiecampagne met o.a. de autokeuze-hulptool van Milieu Centraal (Q3 2019), website iedereen-doet-wat (IDW) opgezet (Q3 2019). Communicatieboodschap aanschafsubsidie EV (Q1/Q2 2020), website ‘Nederland elektrisch’ verbeteren en gereed maken voor vragen over de aanschafsubsidie en algemene vragen over elektrisch rijden (grondstoffen, CO2 vergelijking EV vs. fossiel, etc, doorlopend) en over veiligheid en elektrisch autodelen (doorlopend), social media campagne elektrisch rijden (Q4 2020/Q1 2021), campagne EV particulier (Q4 2022), overzicht tankkosten per km voor verschillende brandstofsoorten bij tankstations (Q2 2021).Trekker(s) ANWB, RAI/Bovag; VNA; FET; Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatBeoogd resultaat Communicatiecampagne om elektrisch rijden te stimuleren
Op schema
Tool voor vergelijking brandstof- en energiekosten
Afspraak Tool voor vergelijking brandstof- en energiekostenOmschrijving van de afspraak Partijen (ANWB, BOVAG, RAI Vereniging en VNA) hebben in 2019 de mogelijkheden voor het ontwikkelen een tool waarin de brandstofkosten op basis van de opgegeven gecertificeerde verbruikscijfers en kWh prijs (gedifferentieerd naar privé en zakelijk en AC en DC) worden verkend. Ook worden de energiekosten voor het voertuig onder vergelijkbare condities vergeleken. Deze verkenning zal worden gestart op basis van de transparante prijsvergelijkingen die per 1 augustus 2019 is ingevoerd. Met betrekking tot het tonen van de Total Cost of Ownership (TCO) in de showroom (en online) aan consumenten om een elektrisch personenauto te kunnen vergelijken met een conventionele auto hebben partijen inmiddels een handreiking opgesteld voor de berekening van de TCO waarin een overzicht wordt gegeven van de gemiddelde TCO per voertuigsegment voor benzine, diesel en batterij-elektrisch (Q2 2022). Er is nog geen duidelijkheid hoe sectorpartijen dat in showroom willen laten zien. De Rijksoverheid onderzoekt de mogelijkheden van een verplichting, bijvoorbeeld via een aanpassing van het energielabel voor personenauto’s (als kop op het Europees beleid).Trekker(s) ANWB, BOVAG, RAI Vereniging en VNABeoogd resultaat Inzicht in de mogelijkheden van een tool met kostenvergelijking typen voertuigen
Enige vertraging
Transitie naar 100% emissieloze snorfietsen (nieuwverkoop vanaf 1/1/2025)
Afspraak Transitie naar 100% emissieloze snor- en bromfietsen Omschrijving van de afspraak Partijen (Rijksoverheid, BOVAG, RAI Vereniging en Vereniging DOET) werken samen aan de transitie naar 100% emissieloze snorfietsen. Vanaf 1 januari 2025 zullen alle nieuwverkopen van snorfietsen op de Nederlandse markt emissieloos zijn. De Rijksoverheid zal zorgen voor een gelijk speelveld op de Nederlandse markt. De populariteit van elektrische brom- en snorfietsen neemt de afgelopen jaren toe. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en datacenter RDC14. De Tweede Kamer wordt in het najaar van 2022 nader geïnformeerd over maatregelen om de afspraak uit het Klimaatakkoord na te komen om in 2025 100% nieuwverkoop van emissieloze snorfietsen te realiseren, rekening houdend met haalbaarheid, een gelijk speelveld voor alle verkopers en de impact op de verkeersveiligheid. Een onderzoeksrapport naar handelingsperspectieven om de transitie van brandstof naar elektrisch aangedreven snorfietsen te stimuleren is gedeeld met de Tweede Kamer. De inzichten worden betrokken in gesprekken met RAI Vereniging, BOVAG en Vereniging DOET.Trekker(s) RAI VerenigingBeoogd resultaat Samenwerking in transitie naar 100% emissieloze snorfietsen.
Op schema
Afspraak
Status
Versnellen proces
Afspraak Versnellen proces uitrol laadinfraOmschrijving van de afspraak De werkgroep werkt aan het omzetten van basisvoorwaarden voor laadinfrastructuur tot concrete acties, waar de gemeenten mee aan de slag kunnen. Gerealiseerd: basisset afspraken laadpaal, basisset NKL snelladen, handreiking visie en beleid. Hier wordt in NAL-verband aan gewerkt (Nationale Agenda Laadinfrastructuur).Trekker(s) Interprovenciaal Overleg; MRA-ElektrischBeoogd resultaat Voldoende laadpunten om de groei van elektrisch personenvervoer te kunnen faciliteren – volgens berekening in het klimaatakkoord zouden dat circa 400.000 (semi-)publieke laadpunten in 2030 kunnen zijn van de in totaal 1,7 miljoen laadpunten kunnen zijn – en voldoende laadinfrastructuur voor andere modaliteiten zoals bestel- en vrachtauto’s, doelgroepenvervoer en (ov) bussen. Versnellen van het proces en vaststellen van basisvoorwaarden voor de uitrol van publieke laadinfrastructuur. Het laden van een elektrisch voertuig moet net zo makkelijk zijn als het laden van een mobiele telefoon: slim, eenvoudig en overal.
Op schema
Open protocollen en markten
Afspraak Open protocollen en marktenOmschrijving van de afspraak Het is nodig om de benodigde netcapaciteit tijdig beschikbaar te stellen of te organiseren, afgestemd op de groeiende laadbehoefte voor de mobiliteitssector. Hiervoor zal de vraag naar mobiliteit moeten worden meegenomen in het Programma Energiestructuur (PES). Hier wordt in NAL-verband aan gewerkt (Nationale Agenda Laadinfrastructuur).Trekker(s) Nationaal Kennisplatform LaadinfrastructuurBeoogd resultaat Voldoende laadpunten om de groei van elektrisch personenvervoer te kunnen faciliteren – volgens berekening in het klimaatakkoord zouden dat circa 400.000 (semi-)publieke laadpunten in 2030 kunnen zijn van de in totaal 1,7 miljoen laadpunten kunnen zijn – en voldoende laadinfrastructuur voor andere modaliteiten zoals bestel- en vrachtauto’s, doelgroepenvervoer en (ov) bussen. Versnellen van het proces en vaststellen van basisvoorwaarden voor de uitrol van publieke laadinfrastructuur. Het laden van een elektrisch voertuig moet net zo makkelijk zijn als het laden van een mobiele telefoon: slim, eenvoudig en overal.
Op schema
Smart charging
Afspraak Smart chargingOmschrijving van de afspraak De werkgroep denkt na hoe zij slim laden het beste kunnen organiseren. Rapport ervaringen smart charging, en SC requirements zijn opgeleverd. Aandachtspunt versnellen uitrol en implementatie van slim laden en tegelijkertijd draagvlak creëren. Hier wordt in NAL-verband aan gewerkt (Nationale Agenda Laadinfrastructuur).Trekker(s) ElaadNLBeoogd resultaat Marktmodellen, wetgeving, techniek en standaarden doorontwikkelen, zodat grootschalig toepassen van slim laden mogelijk wordt.
Op schema
Logistiek
Afspraak Logistieke laadinfrastructuurOmschrijving van de afspraak Roadmap logistiek is opgeleverd, handreiking logistieke laadinfrastructuur voor gemeenten. O.a. nu verkenning naar basisnetwerk logistieke laadinfrastructuur. Hier wordt in NAL-verband aan gewerkt (Nationale Agenda Laadinfrastructuur).Trekker(s) Nationaal Kennisplatform LaadinfrastructuurBeoogd resultaat Om de stap naar zero-emissie stadslogistiek te maken is het belangrijk dat er tijdig een toereikend spanningsnetwerk voor logistiek laadinfrastructuur beschikbaar is. Er wordt daarom inzicht gecreëerd in de laadbehoefte en het laadgedrag van de logistieke sector en gezorgd voor een energienet dat kan voorzien in de logistieke laadbehoefte en naadloos samenwerkt met voertuig en laadinfrastructuur. Ontwikkelen van randvoorwaarden en kennis die nodig zijn voor de uitrol van adequate logistieke laadinfrastructuur.
Op schema
Veiligheid en cybersecurity
Afspraak Veiligheid en cybersecurityOmschrijving van de afspraak Factsheet veiligheid over het laden en elektrisch rijden opgeleverd, aanpak laden bij VvE's, aandachtspunt/planning communicatie veiligheid rondom parkeergarages. Hier wordt in NAL-verband aan gewerkt (Nationale Agenda Laadinfrastructuur).Trekker(s) Rijksdienst voor Ondernemend NederlandBeoogd resultaat Aanpak laden bij Verenigingen van Eigenaren.
Op schema
Regionale samenwerking
Afspraak Regionale samenwerkingOmschrijving van de afspraak NAL-regio's hebben plannen van aanpak opgeleverd voor 2021, praktische ondersteuning van aangesloten gemeenten wordt/is ingericht. Grote zorg is tijdige realisatie van gemeentelijke laadvisies en de uitvoeringscapaciteit bij gemeenten. Hier wordt in NAL-verband aan gewerkt (Nationale Agenda Laadinfrastructuur).Trekker(s) Rijk; IPO; VNG; gemeenten; provinciesBeoogd resultaat Tijdige realisatie van laadvisies gemeenten.
Op schema
Informatievoorziening en prijstransparantie
Afspraak Informatievoorziening en prijstransparantieOmschrijving van de afspraak Het NKL is gestart met definiëren van de klantreis, benchmark prijstransparantie is gerealiseerd. Aandachtspunt is de borging in contracten en processen `(waaronder handhaving)Trekker(s) Nationaal Kennisplatform LaadinfrastructuurBeoogd resultaat Definities van klantreis en benchmark prijstransparatie.
Op schema
Innovatie
Afspraak Innovatie laadinfrastructuurOmschrijving van de afspraak De roadmap met innovatieopgaven voor laadinfrastructuur wordt via het IAP en het MMIP geactualiseerd en verder uitgewerkt. Hier wordt in NAL-verband aan gewerkt (Nationale Agenda Laadinfrastructuur).Trekker(s) AutomotiveNL; NKL; RijkBeoogd resultaat Roadmap met innovatieopgaven voor laadinfrastructuur.
Op schema
Afspraak
Status
Inzet voor stringentere EU-normen (green growth coalition)
Afspraak Inzet voor stringentere EU-normen (green growth coalition)Omschrijving van de afspraak Partijen (Rijksoverheid en Formule E-Team) spreken af dat de Rijksoverheid de inzet voor stringentere EU-normen onverminderd doorzet en samen met koploperlanden optrekt om elektrisch vervoer te stimuleren en maatregelen daarover af te stemmen. Dit is in lijn met het streven van het kabinet om vanaf 2030 alleen nog emissieloze personenauto’s te verkopen. Concrete invulling vindt plaats via koppeling aan de bijeenkomsten van de green growth coalition, die voorafgaand aan de Milieuraad plaatsvinden (Koploperconferentie). De inzet van Nederland is om de CO₂-uitstoot van voertuigen ook in Europees verband zo spoedig mogelijk tot nul te reduceren. Binnen de Europese Unie lopen op dit moment onderhandelingen over een voorstel van de Europese commissie om de CO2-emissiedoelstellingen personenauto’s en bestelwagens aan te scherpen. De EU zet er op in om de onderhandelingen hierover voor het einde van 2022 af te ronden. Daarnaast komt de Europese Commissie eind dit jaar met een voorstel om ook de CO2-emissiedoelstellingen voor zware vrachtwagens en bussen aan te scherpen.Trekker(s) Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatBeoogd resultaat Implementatie van EU-normen.
Op schema
Rijkswagenpark volledig emissieloos in 2028
Afspraak Rijkswagenpark volledig emissieloos in 2028Omschrijving van de afspraak De Rijksoverheid zorgt dat het eigen wagenpark in 2028 volledig emissieloos is. Deze opgave ligt bij het ministerie van BZK. Departementale uitvoeringsplannen gericht op 50% CO2-reductie in 2025 zijn opgesteld. Vereisten vanuit de Clean Vehicles Directive zijn opgenomen in het groeipad voor het Rijkswagenpark. Een verdere toename van het emissieloos wagenpark is nodig. Ultimo Q1 2022 was 17,9 procent van het Rijkswagenpark zero-emissie (exclusief defensie: 30,8 procent). Tevens wordt de benodigde laadinfrastructuur bij rijksgebouwen en overige rijkskantoren en locaties gerealiseerd (circa 2.400 laadpunten). Trekker(s) Ministerie van Binnenlandse Zaken en KoninkrijksrelatiesBeoogd resultaat Volledig emissieloos wagenpark van de Rijksoverheid in 2028
Enige vertraging
Afspraak
Status
Duurzame gedragsverandering op beste band en spanning
Afspraak Duurzame gedragsverandering op beste band en spanningOmschrijving van de afspraak De partijen (Rijk, RAI Vereniging, BOVAG, ANWB, VNA, Stichting Band op Spanning, NSG en Milieu Centraal) spannen zich in om een duurzame gedragsverandering van de automobilist tot stand te brengen voor het monteren van de beste band en het op de juiste spanning houden daarvan. Het Rijk maakt het mogelijk om tot en met december 2020 publiekscampagnes uit te voeren, die gericht zijn op het vergroten van het bandenbewustzijn, zoals nu gebeurt binnen het programma Kies de Beste Band. RAI Vereniging, BOVAG, ANWB, VNA en Stichting Band op Spanning nemen in de periode daarna de voortgang van de publieksCommunicatie op zich bv. middels hun eigen Communicatiekanalen zoals vakantiechecks van ANWB en BOVAG en events, waardoor het effect zoveel mogelijk op peil gehouden wordt. Uitvoeringstoets RDW voor ontsluiting van rolweerstandsklasse bandenlabel bij typegoedkeuring (Q4 2020). De RDW geeft aan dat ontsluiting via de OVI niet haalbaar is, daarom is een alternatieve aanpak gekozen. Een databestand van de brancheorganisatie VACO wordt gebruikt voor een analyse over de langjarige ontwikkeling van bandenklassen, de opdracht hiervoor is uitgezet. Voor het vergroten van het bandenbewustzijn en het faciliteren van de doelgroepen is doorlopend een publiekscampagne op dit onderwerp. In 2021 zijn watismijnbandenspanning.nl en vindbandenpomp.nl gelanceerd. Op die websites kunnen automobilisten zien wat de juiste bandenspanning is voor hun voertuig op basis van kenteken en waar bandenpompen zijn en waar ze betaald of gratis lucht kunnen pompen. In 2021 is in samenwerking met Evofenedex een campagne gericht op wagenparkbeheerders ingezet genaamd ‘De Teller Loopt’. Eerstvolgende acties: Monitoring (ongoing), dit jaar (2022) wordt de campagne herzien en met een nieuwe strategie doorgezet tot en met minimaal 2024.Trekker(s) Rijk; RAI; Bovag; ANWB; VNA; SBOS; NSG; Milieu CentraalBeoogd resultaat De ambitie is om in 2030 het Nederlandse wagenpark op een bandenlabel te hebben dat een klasse hoger is voor rolweerstand dan in 2018 en het aantal voertuigen met de juiste bandspanning met 50 procent te laten toenemen ten opzichte van 2018.
Op schema
Jaarlijkse monitoring door Rijksoverheid vanaf 2019
Afspraak Jaarlijkse monitoring door Rijksoverheid vanaf 2019Omschrijving van de afspraak Partijen spreken af mee te werken aan de jaarlijkse monitoring van de maatregelen in het kader van het Klimaatakkoord die door de Rijksoverheid wordt uitgevoerd vanaf 2019. De monitoringsgegevens worden besproken in het Formule E-Team. Op basis van de monitoring zullen stimuleringsmaatregelen worden herijkt en kan flankerend beleid bijvoorbeeld worden geïntensiveerd en kunnen partijen op de voortgang worden aangesproken.Trekker(s) Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatBeoogd resultaat Jaarlijkse monitoring van de maatregelen in het kader van het Klimaatakkoord.
Op schema
Optimalisatie banden
Afspraak Optimalisatie bandenOmschrijving van de afspraak q1. De Rijksoverheid, RAI Vereniging, BOVAG, ANWB, VNA, Stichting Band op Spanning, Milieu Centraal en NSG werken samen om in 2030 fors meer voertuigen op de beste, beschikbare band voor het voertuig te laten rijden, met de juiste bandenspanning. Deze partijen hebben als ambitie het hele wagenpark gemiddeld op een label te brengen dat een trede hoger is voor rolweerstand dan in 2018. Daarnaast is de ambitie dat in 2030 het aantal voertuigen met de juiste bandenspanning met 50% is toegenomen ten opzichte van 2018. q2. gezamenlijke inbreng t.a.v. aanscherping rolweerstand in internationaal verband q3. is een Uitvoeringstoets (UT) gevraagd aan de RDW, oplevering was aanvankelijk voorzien op 1 juli maar is i.v.m. Corona vertraagd naar 1 december 2020. q4. de uitrol van een e-learning, De Rijksoverheid heeft samen met BOVAG en ANWB, materialen ontwikkeld ten behoeve van e-learning voor bandenprofessionals. De initiële kosten heeft de Rijksoverheid voor de rekening genomen. BOVAG draagt er zorg voor dat medewerkers de cursus gaan volgen, waarbij minstens de helft deze in 2025 heeft afgerond. De werkgevers van de bandenprofessionals nemen de kosten van deelname aan de cursus voor hun rekening. q5. De Rijksoverheid, VNG, IPO, RAI Vereniging, BOVAG, ANWB, VNA en Stichting Band op Spanning zullen bij de aanschaf van vervangingsbanden voor hun eigen wagenpark of bij het aangaan van nieuwe inkoopcontracten van vervangingsbanden voor hun eigen wagenpark, kiezen voor de beste band op basis van het hoogste ambitieniveau van de duurzame inkoopcriteria. Naar verwachting leveren deze maatregelen een reductie op van minstens 0,1-0,2 Mton. q5. de montage van zuinige banden verankeren in inkoopcriteria en toepassen bij de eigen wagenparken.Trekker(s) Rijk; RAI; Bovag; ANWB; VNA; VBOS; Milieu Centraal en NSGBeoogd resultaat Meer voertuigen rijden op de beste, beschikbare band met de juist spanning. Aanscherping van rolweerstand. Uitvoeringstoest. Bandenprofessionals hebben e-Learning gevolgd.
Op schema
Groei naar 100.000 deelauto's in 2021
Afspraak Groei naar 100.000 deelauto's in 2021Omschrijving van de afspraak Autodelen: Alle partijen ondersteunen de doelstelling van de Green Deal Autodelen II om te groeien naar 100.000 deelauto’s in 2021 en ondersteunen de uitvoering van deze Green Deal. Specifieke voornemens voor het delen van elektrische auto’s staan onder paragraaf C2.4. De doelstelling van 700.000 gebruikers in 2021 is gehaald (730.000 gebruikers in maart 2020, 971.000 in maart 2021). Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Alle partijen ondersteunen de doelstelling van de Green Deal Autodelen II.
Op schema
Ontwikkelen regionale mobiliteitsplannen
Afspraak Ontwikkelen regionale mobiliteitsplannenOmschrijving van de afspraak Overheden maken tempo met regionale mobiliteitsplannen en een daarmee samenhangend nationaal mobiliteitsplan. Deze plannen vormen de gedeelde basis voor gezamenlijke investeringen en de afspraken uit het Klimaatakkoord worden hier onderdeel van. In gebieden waar nog geen passende governance structuur is, wordt deze ontwikkeld. Samenwerking van overheden in deze regionale programma’s is cruciaal (en equivalent aan de Regionale Energiestrategieën (RES)). Op een bestuurlijk overleg begin 2019 wordt daarom een uitvoeringsagenda vastgesteld voor het proces om zowel de regionale programma’s aan te haken als om tot een nationaal programma te komen. De plannen worden uiteindelijk in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) vastgesteld. VNG, IPO en IenW zijn in gesprek over hoe RMP’s kunnen worden aangestuurd en kennisdeling tussen regio’s gestimuleerd’Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Regionale mobiliteitsplannen en nationaal mobiliteitsplan. Passende goverance structuur en uitvoeringsagenda. Vaststelling in MIRT.
Enige vertraging
Onderzoek naar drie varianten van betalen naar gebruik, schetsen en treffen van voorbereidingen
Afspraak Onderzoek betalen naar gebruik autobelastingenOmschrijving van de afspraak Het kabinet zal, tenminste drie varianten van betalen naar gebruik onderzoeken, voorbereidingen schetsen en waar mogelijk of nodig deze voorbereidingen treffen. Het onderzoek aangekondigd in het Klimaatakkoord is afgerond. Inmiddels wordt gewerkt aan invulling van Betalen Naar Gebruik zoals overeengekomen in het Coalitieakkoord. Een eerste hoofdlijnenbrief is verzonden aan de Tweede Kamer op 1 juli 2022. De invoering van het nieuwe stelsel wordt betrokken bij de reeds voorgenomen belastingherziening in 2025. Bij de uitwerking zullen de belangrijke partners bij deze overgang, zoals de partijen uit het Formule E-Team goed worden betrokken.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Invoering is voorzien per 1 januari 2030.
Op schema
Randvoorwaarden
Om de transitie mogelijk te maken moeten randvoorwaarden veranderen. Het beleid en de afspraken dragen hieraan bij. De volgende indicatoren hebben betrekking op randvoorwaarden voor de transitie in de subsector personenauto's.
Veranderingen
Als de randvoorwaarden wijzigen, worden veranderingen in de samenleving mogelijk. De volgende indicatoren hebben betrekking op veranderingen die al zichtbaar en meetbaar zijn.
Resultaten
De volgende indicatoren hebben betrekking op meetbare resultaten in de subsector personenauto's.