Indicatoren
Het dashboard bevat voor bussen en doelgroepenvervoer nu de volgende indicatoren.
Beleid en afspraken
In de uitvoering wordt gewerkt aan de volgende beleidsonderwerpen en (clusters van) afspraken. Lees de beschrijving en status door te klikken op het 'plusje'.
Afspraak
Status
Zero-emissie bussen
Afspraak Zero-emissie bussenOmschrijving van de afspraak Provincies, vervoersregio’s, netbeheerders, energieproducenten, de Rijksoverheid en het bedrijfsleven werken samen aan de verdere uitrol en opschaling van zero-emissie bussen en de noodzakelijke alternatieve tank- en laadInfrastructuur door middel van het Bestuursakkoord zero-emissie bus (BAZEB). In 2025 zullen alle nieuw instromende OVbussen zero-emissie zijn, zodat in 2030 alle ongeveer 5.000 OV-bussen zero-emissie zijn (BAZEB zit reeds in de NEV). Na 2025 is de verwachting dat de markt voor batterijelektrische bussen volwassen is. Voor waterstofbussen is de verwachting dat in 2025 ook flinke sprongen gemaakt zullen zijn. In de tussenliggende periode kent de businesscase nog een onrendabele top, die binnen de huidige werkwijze onvoldoende snel daalt. Bundelen van vraag (over de diverse concessies), nieuwe financieringsarrangementen (waarbij risico’s worden verlegd – bijvoorbeeld via leaseconstructies – en kapitaallasten voor projecten worden verlaagd met publieke leningen) en het betrekken van het Nederlands bedrijfsleven en internationale exportkansen moeten zorgen voor een snellere daling van de kostprijs. De Rijksoverheid en het IPO hebben het initiatief genomen voor het ontwikkelen van een roadmap die deze vragen adresseert en waarvan het resultaat in 2019 opgeleverd moet zijn. Om te voorkomen dat vervoerders de businesscase voor zero-emissie bussen nu niet rond krijgen en de invoer van zero-emissie materieel uitstellen naar een latere concessieperiode, werken de Rijksoverheid en concessie verlenende overheden al samen. Dekking vinden voor de onrendabele top vraagt maatwerk per project en het ondersteuningspakket moet in hoofdzaak worden gedekt uit de nationale en internationale co-financieringsinstrumenten (zoals CEF/TEN-T en TEN-E, FCHJU, Interreg, MIA/Vamil en DKTI)15 en uit gezamenlijk te ontwikkelen (innovatieve) financieringsconstructies (arrangementen) met nationale en Europese publieke, semipublieke (zoals InvestNL en InvestEU) en private instellingen. De Rijksoverheid en concessie-verlenende overheden zeggen toe de organisatie rondom BAZEB te versterken door samen met alle betrokken partijen vanuit de provincie en de markt (inclusief OEM’s) de acties op te pakken die volgen uit de roadmap. In het kader van de gezamenlijk roadmap zegt de Rijksoverheid toe in de periode 2019-2025 jaarlijks een impuls van circa 10 miljoen euro te organiseren vanuit de nationale cofinancieringsinstrumenten, waarbij jaarlijkse monitoring plaatsvindt om overstimulering te voorkomen. Er rijden sinds 1 januari 2022 1.346 ZE OV-bussen in de dienstregeling, ongeveer 25 procent van het totaal aantal OV-bussen in NL.Trekker(s) OV-autoriteitenBeoogd resultaat 5000 zero-emissie-bussen in 2030
Op schema
Zero-emissie doelgroepenvervoer
Afspraak Zero-emissie doelgroepenvervoerOmschrijving van de afspraak Gemeenten, provincies, netbeheerders, energieproducenten, de Rijksoverheid en het bedrijfsleven zullen werken aan de verdere uitrol en opschaling van zero-emissie doelgroepenvervoer middels het Bestuursakkoord zero-emissie doelgroepen vervoer (BAZED, dit zit niet in de NEV). Onderdeel hiervan is dat 50% van de taxi’s in 2025 zeroemissie zullen zijn. Mijlpaal van 100 deelnemers aan het BAZED is bereikt. Er zijn nu 139 deelnemers aan het BAZED en het bijbehorende convenant. De Buyers Group Doelgroepenvervoer is gestart; een leernetwerk voor gemeenten georganiseerd door PIANOo. Een overzicht met financieringsregelingen voor het verduurzamen van het doelgroepenvervoer is gedeeld met gemeenten. Trekker(s) Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI)Beoogd resultaat 50% van de taxi's in 2025 zero-emissie
Op schema
Zero-emissie reinigingsvoertuigen
Afspraak Zero-emissie reinigingsvoertuigenOmschrijving van de afspraak Gemeenten, provincies, energieproducenten, de Rijksoverheid en het bedrijfsleven hebben convenant zero-emissie reinigingsvoertuigen (getekend, 21 maart 2019) en uitrol elektrische reinigingsvoertuigen in meer deelnemende gemeenten (getekend, 1 oktober 2019) getekend. Een Leernetwerk is opgesteld, dat organiseert periodiek bijeenkomsten bijvoorbeeld samen met expertisecentrum voor aanbesteden PIANOo, in de komende jaren wordt ondertekening door meer partijen voorzien en voorbereid.Trekker(s) Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatBeoogd resultaat Overheden, reinigingsdiensten en marktpartijen streven naar de aankoop van zero-emissie reinigingsvoertuigen (waaronder: vuilniswagens en veegmachines) vanaf 1 januari 2030 of zoveel eerder als mogelijk.
Op schema
Randvoorwaarden
Nog niet beschikbaar.
Veranderingen
Als de randvoorwaarden wijzigen, worden veranderingen in de samenleving mogelijk. De volgende indicatoren hebben betrekking op veranderingen die al zichtbaar en meetbaar zijn.
Resultaten
De volgende indicatoren hebben betrekking op meetbare resultaten in de subsector bussen en doelgroepenvervoer.