Indicatoren
Het dashboard bevat voor gebiedsgerichte aanpak nu de volgende indicatoren.
Beleid en afspraken
In de uitvoering wordt gewerkt aan de volgende beleidsonderwerpen en (clusters van) afspraken. Lees de beschrijving en status door te klikken op het 'plusje'.
Afspraak
Status
PBL maakt en beheert Leidraad (1e en 2e component)
Afspraak PBL maakt en beheert Leidraad (eerste component)Omschrijving van de afspraak PBL maakt en beheert, op verzoek van het Rijk en in overeenstemming met ECW, de Leidraad (eerste en tweede component).Trekker(s) PBLBeoogd resultaat Oplevering van de Leidraad.
Afgerond
De Adviesraad ECW adviseert de Stuurgroep ECW over (actualisaties van) de Leidraad
Afspraak De Adviesraad ECW adviseert in samenwerking met Rijksoverheid, VNG en IPO de Stuurgroep ECW inhoudelijk over de Leidraad en de actualisaties van de LeidraadOmschrijving van de afspraak De Adviesraad ECW adviseert in samenwerking met Rijksoverheid, VNG en IPO de Stuurgroep ECW inhoudelijk over de Leidraad en de actualisaties van de Leidraad.Trekker(s) Adviesraad ECW; VNG; IPO; Stuurgroep ECWBeoogd resultaat Advies over de Leidraad.
Afgerond
De Stuurgroep ECW stelt de Leidraad vast
Afspraak De Stuurgroep ECW stelt de Leidraad vastOmschrijving van de afspraak De Stuurgroep ECW stelt de Leidraad vast.Trekker(s) Stuurgroep ECWBeoogd resultaat Vaststelling van Leidraad.
Afgerond
De conceptversie van de Leidraad wordt snel mogelijk opgeleverd (definitieve versie in maart 2020)
Afspraak De conceptversie van de Leidraad (“Leidraad 0.8”: een werkbaar concept) zal zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk in september 2019 worden opgeleverd. In maart 2020 wordt de definitieve Leidraad opgeleverdOmschrijving van de afspraak De conceptversie van de Leidraad (“Leidraad 0.8”: een werkbaar concept) zal zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk in september 2019 worden opgeleverd. In maart 2020 wordt de definitieve Leidraad opgeleverd.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Oplevering van de Leidraad.
Afgerond
VNG en de Rijksoverheid zorgen voor goede afstemming en samenwerking tussen het ECW en het KLP
Afspraak VNG en de Rijksoverheid zorgen voor een goede afstemming en samenwerking tussen het ECW en het KLP zodat gemeenten in de breedte ondersteund gaan wordenOmschrijving van de afspraak VNG en de Rijksoverheid zorgen voor een goede afstemming en samenwerking tussen het ECW en het KLP zodat gemeenten in de breedte ondersteund gaan worden.Trekker(s) Rijksoverheid;VNGBeoogd resultaat Afstemming tussen ECW en KLP.
Op schema
Afspraak
Status
Wettelijke randvoorwaarden voor investeringen in warmte uitkoppeling en warmtenetten (glastuinbouw)
Afspraak Wettelijke randvoorwaarden voor investeringen in warmte uitkoppeling en warmtenetten (glastuinbouw & gebouwde omgeving)Omschrijving van de afspraak Wettelijke randvoorwaarden voor investeringen in warmte-uitkoppeling en warmtenetten voor levering van (rest)warmte aan glastuinbouw in combinatie met de gebouwde omgeving.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Kwartiermaker en uitvoeringsteams voor verduurzamingstenders
Enige vertraging
Afspraak
Status
Groei van stadswarmte naar 80.000 woningequivalenten per jaar in 2025
Afspraak Groei van stadswarmte naar 80.000 woningequivalenten per jaar in 2025Omschrijving van de afspraak Groei van stadswarmte naar 80.000 woningequivalenten per jaar in 2025 (resulterend in warmtevraag van 40PJ in 2030).Trekker(s) WarmtebedrijvenBeoogd resultaat Warmtevraag stadswarmte is 40PJ in 2030
Enige vertraging
1 Mton reductie door middel van groei en verduurzamen warmtebronnen
Afspraak 1 Mton reductie door middel van groei en verduurzamen warmtebronnenOmschrijving van de afspraak 1 Mton reductie door middel van groei en verduurzamen warmtebronnen.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat 1 Mton reductie door duurzame warmtebronnen
Onbekend
Invulling randvoorwaarden groei warmtenetten
Afspraak Invulling randvoorwaarden groei warmtenettenOmschrijving van de afspraak Randvoorwaarde: energiebelasting (of subsidie), programmatische aanpak vraag/aanbod en regelgeving.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Invulling randvoorwaarden warmtenetten
Enige vertraging
Gem. CO₂-reductie (t.o.v. aardgas-CV-ketel) van -70% in 2030 voor woningeq. op stadswarmte
Afspraak Gemiddelde CO2-reductie (ten opzichte van aardgas CV-ketel) van -70% in 2030 voor woningequivalenten op stadswarmteOmschrijving van de afspraak Gemiddelde CO2-reductie (ten opzichte van aardgas-CV-ketel) van 70% in
Op schema
Sector ambitie: 70 PJ groen gas (3,6 Mton CO₂ reductie) aanbod in 2030
Afspraak Sector ambitie: 70 PJ groen gas (3,6 Mton CO2 reductie) aanbod in 2030Omschrijving van de afspraak Sector ambitie: 70 PJ groen gas (3,6 Mton CO2 reductie) aanbod in 2030.Trekker(s) Groen gas s
Enige vertraging
Pilots en demo's op waterstof
Afspraak Pilots en demo's op waterstofOmschrijving van de afspraak Pilots en demo's op waterstof van belang tot 2030.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Pilots en demo's op waterstof
Op schema
Afspraak
Status
Rijksoverheid zal wetgeving in gang zetten over de marktordening van warmtenetten
Afspraak Rijksoverheid zal wetgeving in gang zetten over de marktordening van warmtenettenOmschrijving van de afspraak Rijksoverheid zal wetgeving in gang zetten over de marktordening van warmtenetten. Om aansluiting bij de (planning van de) wijkgerichte aanpak mogelijk te maken, is het wenselijk deze wetgeving uiterlijk 1-1-2022 in werking te laten tredenTrekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Wetgeving over marktordening van warmtenetten
<
Enige vertraging
Afspraak
Status
Opschaling geothermie door kostenreductie n.a.v. Masterplan Aardwarmte
Afspraak Opschaling geothermie door kostenreductie, ontwikkelen van aardwarmte proposities, professionaliseren sector over waardeketen nav Masterplan AardwarmteOmschrijving van de afspraak Opschaling geothermie door kostenreductie, ontwikkelen van aardwarmte proposities, professionaliseren sector over waardeketen nav Masterplan Aardwarmte.Trekker(s) GeothermiesectorBeoogd resultaat Opschaling van geothermie
Op schema
Opzetten programma aquathermie en Green Deal
Afspraak Opzetten programma aquathermie en Green DealOmschrijving van de afspraak Opzetten programma aquathermie en Green Deal. Trekker(s) Rijksoverheid; WaterbeheerdersBeoogd resultaat Programma aquathermie
Afgerond
De warmtesector zet zich in voor de ontwikkeling van HT-seizoensopslag (aanvulling Heatstore)
Afspraak In aanvulling op het Europese project Heatstore zet de warmtesector zich in voor de ontwikkeling van hoge temperatuur seizoensopslagOmschrijving van de afspraak In aanvulling op het Europese project Heatstore zet de warmtesector zich in voor de ontwikkeling van hoge temperatuur seizoensopslag.Trekker(s) WarmtesectorBeoogd resultaat Hoge temperatuur seizoenopslag
Op schema
Rijk zal in samenwerking met de sector een routekaart groen gas opstellen
Afspraak Rijk zal in samenwerking met de sector een routekaart groen gas opstellenOmschrijving van de afspraak Rijk zal in samenwerking met de sector een routekaart groen gas opstellen.Trekker(s) Rijksoverheid; SectorBeoogd resultaat Routekaart groen gas
Afgerond
Onderzoek stimuleren pilots en demo’s waterstof in gebouwde omgeving
Afspraak Onderzoek stimuleren pilots en demo’s waterstof in gebouwde omgeving inclusief ruimte wet- en regelgevingOmschrijving van de afspraak Onderzoek naar stimuleren naar pilots en demo's voor waterstof in de gebouwde omgeving inclusief ruimtelijke wet- en regelgeving.Trekker(s) Rijksoverheid; SectorBeoogd resultaat Duidelijkheid over pilots en demo's waterstof
Op schema
Afspraak
Status
Vastleggen van het tijdpad voor een (stapsgewijze) aanpak richting aardgasvrij
Afspraak Vastleggen van het tijdpad voor een (stapsgewijze) aanpak richting aardgasvrij in de transitievisie warmteOmschrijving van de afspraak Gemeenten en belanghebbenden leggen het tijdpad vast voor een (stapsgewijze) aanpak richting aardgasvrij (waarbij isoleren een stap kan zijn, mits onderdeel van de wijkgerichte aanpak naar aardgasvrij). Voor wijken waarvan de transitie voor 2030 is gepland, maken zij ook de potentiële alternatieve-energie-infrastructuren bekend en bieden zij inzicht in de maatschappelijke kosten en baten en de integrale kosten voor eindverbruikers hiervan. Bij de transitievisies warmte programmeren gemeenten zoveel als mogelijk op basis van de laagste maatschappelijke kosten en kosten voor de eindgebruiker.Trekker(s) Gemeenten; StakeholdersBeoogd resultaat Tijdspad richting aardgasvrij.
Afgerond
Plannen maken voor het realiseren van de verduurzaming van 1,5 mln. woningen in periode 2022-2030
Afspraak Plannen maken voor het realiseren van de verduurzaming van 1,5 miljoen woningen en andere gebouwen in periode 2022 t/m 2030Omschrijving van de afspraak Om zeker te weten dat voldoende besparing wordt gerealiseerd, maken gemeenten plannen voor het realiseren van de verduurzaming van 1,5 miljoen woningen en andere gebouwen in de periode 2022 t/m 2030, met een aanloopperiode van 2019-2021. Partijen spreken een stapsgewijze aanpak af waarbij ook isolatie en andere CO2-besparende maatregelen nadrukkelijk deel uitmaken van de wijkgerichte aanpak. Partijen werken samen aan het wegnemen van eventuele belemmeringen bij het realiseren van de transitievisies warmte.Trekker(s) GemeentenBeoogd resultaat Opgestelde van transitievisies warmte
Afgerond
Actualiseren van transitie visies warmte 5 jaar na eerste transitivisie warmte
Afspraak Actualiseren van transitie visies warmte 5 jaar na eerste transitivisie warmteOmschrijving van de afspraak De transitievisies warmte worden in eerste instantie elke 5 jaar geactualiseerd. VNG en Rijk evalueren uiterlijk in 2022 of deze actualisatietermijn van iedere 5 jaar de juiste is. Daarbij wordt ook aangesloten bij het kennis- en leerprogramma van het programma aardgasvrije wijken (PAW).Trekker(s) GemeentenBeoogd resultaat Geactualiseerde transitievisies warmte
Afgerond
Vastlegging van planning wijkaanpak en einddatum gaslevering in uitvoeringsplannen op wijkniveau
Afspraak Vastlegging van planning (stapsgewijze) wijkaanpak en datum beëindiging levering aardgas in uitvoeringsplannen op wijkniveauOmschrijving van de afspraak Bepalen van de planning van de (stapsgewijze) aanpak richting aardgasvrij en op welke datum daadwerkelijk de toelevering van aardgas wordt beëindigd en vastleggen hiervan in het uitvoeringsplan op wijkniveau. Bij het vaststellen van de termijn worden gemeenten geacht zorgvuldig rekening te houden met in ieder geval voldoende tijd benodigd voor investeringsplannen van onder andere netbeheerders en gebouweigenaren, waaronder woningcorporaties en relevante instellingen, maar uiterlijk 8 jaar voor de einddatum van het aardgas. Uiterlijk in 2022 wordt – onder andere op basis van ervaringen in het Programma Aardgasvrije Wijken – bepaald of 8 jaar inderdaad de beste termijn is.Trekker(s) Gemeenten; StakeholdersBeoogd resultaat Planning en einddatum aardgaslevering wijkaanpak.
Afgerond
Ontwikkelen tool waarin gemeenten voortgang transitievisies warmte kunnen aangeven
Afspraak Ontwikkelen tool waarin gemeenten voortgang transitievisies warmte kunnen aangevenOmschrijving van de afspraak Er wordt een tool ontwikkeld (naar voorbeeld van het Actieplan Geluid) waarmee gemeenten hun voortgang om te komen tot de transitievisie warmte zullen doorgeven. Hierin zal in ieder geval het aantal woningen en andere gebouwen (uitgedrukt in woningequivalenten) in de wijken waarvan in de transitievisie warmte is aangegeven dat ze in de periode tot en met 2030 geïsoleerd (als stap naar aardgasvrij) en/of aardgasvrij worden gemaakt, worden gemonitord. Deze tool zal erna worden uitgebouwd om ook de voortgang van de uitvoeringsplannen op wijkniveau te monitoren. Hier zullen de transitievisies warmte en de uitvoeringsplannen op wijkniveau openbaar worden gemaakt na raadsbesluit.Trekker(s) Rijksoverheid;VNGBeoogd resultaat Voortgangstool transitievisies warmte
Afgerond
Opstellen van een bijsturingsprocedure in borgingsoverleg bij te lage ambitie transitievisies warmte
Afspraak Opstellen van een bijsturingsprocedure in het borgingsoverleg bij achterblijvende ambitie transitievisies warmteOmschrijving van de afspraak Opstellen van een procedure over de wijze waarop (onder andere) in het sectorale borgingsoverleg wordt bijgestuurd indien blijkt dat de plannen in het kader van de transitievisies warmte gezamenlijk onvoldoende optellen tot 1,5 miljoen woningen en andere gebouwen. Bijsturing op de realisatie vindt plaats in het licht van het doelbereik van 3,4 Mton voor de gebouwde omgeving als geheel.Trekker(s) Rijksoverheid; Decentrale overhedenBeoogd resultaat Bijsturingsprocedure borgingsoverleg
Afgerond
Onderzoek naar mogelijkheden om als gemeente inzicht in energiegebruik op postcodeniveau te krijgen
Afspraak Onderzoek naar mogelijkheden om als gemeente inzicht in energiegebruik op postcode-6-niveau te krijgenOmschrijving van de afspraak Onderzoeken hoe de gemeente twee keer per jaar inzicht kan krijgen in het recente, algemene energiegebruik van een gebied (op postcode 6 niveau) mede op basis van input van netbeheerders en warmtebedrijven.Trekker(s) Rijksoverheid;VNGBeoogd resultaat Inzicht in energieverbruik van een gebied
Afgerond
Gemeenten programmeren bij de TVW's zoveel mogelijk op basis van de laagste kosten
Afspraak Gemeenten programmeren bij de TVW's zoveel als mogelijk op basis van de laagste maatschappelijke kosten en kosten voor de eindgebruikerOmschrijving van de afspraak Gemeenten programmeren bij de transitievisies warmte zoveel als mogelijk op basis van de laagste maatschappelijke kosten en kosten voor de eindgebruiker.Trekker(s) GemeentenBeoogd resultaat Kostenefficiente TVW's.
Afgerond
Ter beschikking stellen van middelen voor onder andere Proeftuinen Aardgasvrije Wijken en de RES
Afspraak Ter beschikking stellen van middelen voor onder andere Proeftuinen Aardgasvrije Wijken en de RESOmschrijving van de afspraak Ter beschikking stellen (voor de periode 2019 t/m 2021) van middelen (150 miljoen euro). Deze middelen zijn aanvullend op de al gereserveerde middelen in de Klimaatenvelop voor onder andere de Proeftuinen Aardgasvrije Wijken en de RES. Nadruk bij deze aanvullende middelen ligt op de ondersteuning van de decentrale overheden bij het realiseren van de RES en de gemeenten bij de transitiesvisies warmte. Tevens is het in deze periode nodig bewoners en particuliere gebouweigenaren goed te informeren en om in voorkomende gevallen een start te maken met het opstellen van uitvoeringsplannen op wijkniveau. Verder kan een start worden gemaakt met laadpalen voor elektrisch vervoer.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Beschikbaar gestelde middelen Proeftuinen Aardgasvrije Wijken en RES
Afgerond
Doorrekenen van de maatregelen uit het Klimaatakkoord op hun bijdrage aan de CO₂-reductie
Afspraak Doorrekenen van de maatregelen uit het Klimaatakkoord op hun bijdrage aan de CO2-reductieOmschrijving van de afspraak Doorrekenen van de maatregelen uit het Klimaatakkoord op hun bijdrage aan de CO2-reductie. Mogel
Afgerond
Inzichtelijk maken van extra uitvoeringskosten gemeenten door Raad van Openbaar Bestuur
Afspraak Inzichtelijk maken van extra uitvoeringskosten gemeenten door Raad van Openbaar BestuurOmschrijving van de afspraak De Raad voor Openbaar Bestuur maakt inzichtelijk wat de extra uitvoeringskosten zijn voor gemeenten, doormiddel van een artikel 2- onderzoek, waarbij ook de eerste bevindingen van de proeftuinen benut kunnen worden. Het onderzoek moet voor 2021 gereed zijn. De uitkomsten worden door zowel de Rijksoverheid als de VNG overgenomen. Dit onderzoek maakt deel uit van een breder onderzoek naar de mogelijk extra uitvoeringslasten van de decentrale overheden.Trekker(s) Rijksoverheid;VNGBeoogd resultaat Rapport over extra uitvoeringskosten gemeenten
Afgerond
Afspraak
Status
Toetsen van participatieprincipes in de Proeftuinen Aardgasvrije Wijken
Afspraak Toetsen van participatieprincipes in de Proeftuinen Aardgasvrije WijkenOmschrijving van de afspraak Toetsen van participatieprincipes in de Proeftuinen Aardgasvrije Wijken.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Toetsing van participatieprincipes.
Afgerond
Opstellen van een handreiking over participatie
Afspraak Opstellen van een handreiking over participatieOmschrijving van de afspraak Daarnaast opstellen van een handreiking over participatie, mede op basis van de ervaringen in de Proeftuinen Aardgasvrije Wijken.Trekker(s) Rijksoverheid; VNGBeoogd resultaat Handreiking participatie.
Afgerond
Wijkgerichte aanpak: uitwerken hoe de positie van eigenaars, huurders en/of bewoners wordt geborgd
Afspraak Uitwerken hoe de positie van eigenaars, huurders en/of bewoners in het kader van de wijkgerichte aanpak wordt geborgdOmschrijving van de afspraak Uitwerken hoe de positie van eigenaars, huurders en/of bewoners in het kader van de wijkgerichte aanpak wordt geborgd.Trekker(s) Rijksoverheid; IPO;VNG;Aedes; Belanghebbende partijenBeoogd resultaat Borging van positie eigenaars/huurders/bewoners in wijkgerichte aanpak.
Op schema
Uitwerken van een ondersteuningsstructuur voor bewoners
Afspraak Uitwerken van een ondersteuningsstructuur voor bewonersOmschrijving van de afspraak Uitwerken van een ondersteuningsstructuur voor bewoners. De Rijksoverheid zal hiervoor een financiële bijdrage leveren. Hierover worden in het eerste kwartaal van 2019 nadere afspraken gemaakt. Individuele gemeenten of provincies kunnen naar behoefte op projectbasis van de participatiecoalitie gebruik maken door middel van een eigen bijdrage. Trekker(s) Participatiecoalitie; Decentrale overheden; RijksoverheidBeoogd resultaat Ondersteuningsstructuur voor bewoners.
Op schema
Er komt een meerjarig KLP voor ondersteuning van gemeenten tot en met in ieder geval 2021
Afspraak Er komt een meerjarig KLP voor ondersteuning van gemeenten tot en met in ieder geval 2021Omschrijving van de afspraak Er komt een meerjarig KLP voor ondersteuning van gemeenten tot en met in ieder geval 2021. VNG en de Rijksoverheid zorgen voor een goede afstemming en samenwerking tussen het ECW en het KLP, zodat gemeenten op een eenduidige manier op inhoud en proces worden ondersteund.Trekker(s) Rijksoverheid;VNGBeoogd resultaat Meerjarig KLP.
Op schema
Kennis en leerervaringen met elkaar te delen, waar relevant in samenhang met het KLP
Afspraak Kennis en leerervaringen met elkaar te delen, waar relevant in samenhang met het KLPOmschrijving van de afspraak Kennis en leerervaringen met elkaar te delen, waar relevant in samenhang met het KLP. Waar het niet-gemeentegerelateerde vragen (bijvoorbeeld lessen m.b.t. vraagbundeling) betreft, faciliteert de Rijksoverheid de kennisuitwisseling waar nodig.Trekker(s) Netbeheerders; Energiecoöperaties; Woningcorporaties; Maatschappelijke organisatiesBeoogd resultaat Delen van kennis- en leerervaringen.
Op schema
Nadere afspraken om tot soepele integrale realisatie van uitvoeringsplan te komen
Afspraak Nadere afspraken om tot soepele integrale realisatie van uitvoeringsplan te komenOmschrijving van de afspraak Om te komen tot een soepele en integrale realisatie van het uitvoeringsplan worden in 2019 nadere afspraken uitgewerkt door netbeheerders, VNG en ondergenoemde partijen.Trekker(s) Netbeheerders; VNG; TNL; BNL; ONL; SV; NVDE; ENLBeoogd resultaat Uitwerking van nadere afspraken realisatie uitvoeringsplan.
Op schema
Afspraak
Status
Onderzoek voorwaarden waardering duurzame restwarmte in regelgeving (BENG en CO₂-reductierapportage)
Afspraak Onderzoek voorwaarden (HT/LT) waardering duurzame restwarmte in regelgeving (BENG en CO2-reductierapportage)Omschrijving van de afspraak Onderzoek voorwaarden (HT/LT) waardering duurzame restwarmte in regelgeving (
Enige vertraging
Onderzoek hoe in kwaliteits-verklaring warmtenetten gefaseerde verduurzaming kan worden meegenomen
Afspraak Onderzoek hoe in kwaliteits-verklaring warmtenetten beter rekening gehouden kan worden met gefaseerde verduurzamingOmschrijving van de afspraak Onderzoek hoe in kwaliteits-verklaring warmtenetten beter rekening gehouden kan worden met gefaseerde verduurzamingTrekker(s) Rijksoverheid;Sector; MilieuorganisatiesBeoogd resultaat Duidelijkheid over gefaseerde verduurzaming in kwaliteits-verklaring warmtenetten
Op schema
Onder voorwaarde verlaging van temperatuur in warmtenetten
Afspraak Onder voorwaarde verlaging van temperatuur in warmtenettenOmschrijving van de afspraak Als woningbouwcorporaties, andere gebouweigenaren en gemeenten betere isolatie en warmte-afgiftesystemen van gebouwen realiseren, zoals beschreven in paragraaf C1.4, dan schept dat de mogelijkheid voor warmtebedrijven om de temperaturen in warmtenetten te verlagen (tot middentemperatuur in gebouwen), ten bate van de invoeding van lage temperatuur warmtebronnen.Trekker(s) Corporaties; Warmtebedrijven; Bouw- en installatiebedrijvenBeoogd resultaat Verlaagde temperatuur in warmtenetten
Op schema
Beschikbare restwarmte potentieel inzichtelijk in warmte-atlas en jaarlijkse update
Afspraak Beschikbare restwarmte potentieel inzichtelijk in warmte-atlas en jaarlijkse updateOmschrijving van de afspraak Beschikbare restwarmte potentieel inzichtelijk in warmte-atlas en jaarlijkse update.Trekker(s) Rijksoverheid; WarmtebedrijvenBeoogd resultaat Actuele warmte-atlas
Op schema
Onderzoek wijziging energiebelasting: effect inzet duurzame bronnen warmtenetten op aardgasbelasting
Afspraak Onderzoek wijziging energiebelasting dat inzet duurzame bronnen warmtenetten geen nadeel oplevert in belasting op aardgasOmschrijving van de afspraak Onderzoek wijziging energiebelasting dat inzet duurzame bronnen warmtenetten geen nadeel oplevert in belasting op aardgas.Trekker(s) Rijksoverheid; sectorBeoogd resultaat Duidelijkheid over effecten wijziging energiebelasting
Op schema
Onderzoek inzet instrumentarium voor kosteneffectieve verduurzaming piekketels
Afspraak Onderzoek inzet instrumentarium voor kosteneffectieve verduurzaming piekketelsOmschrijving van de afspraak Onderzoek inzet instrumentarium voor kosteneffectieve verduurzaming piekketels.Trekker(s) Rijksoverheid; WarmtebedrijvenBeoogd resultaat Duidelijkheid over inzet instrumentarium voor kosteneffectieve piekketels
Nog niet gestart
Lokale overheden en corpo's zetten zich actief in om de warmtevraag effectief te bundelen
Afspraak Lokale overheden en corpo's zetten zich actief in om de warmtevraag effectief te bundelen ten behoeve van de ontwikkeling van duurzame warmtebronnen en -nettenOmschrijving van de afspraak Lokale overheden en corpo's zetten zich actief in om de warmtevraag effectief te bundelen ten behoeve van de ontwikkeling van duurzame warmtebronnen en -netten. Trekker(s) Lokale overheden; CorporatiesBeoogd resultaat Gebundelde warmtevraag
Onbekend
Faciliteren invoeding groen gas door netbeheerders
Afspraak Faciliteren invoeding groen gas door netbeheerders. Implementatie aanbevelingen uit “Creëren voldoende invoedruimte voor groen gas”Omschrijving van de afspraak Faciliteren invoeding groen gas door netbeheerders. Implementatie aanbevelingen uit “Creëren voldoende invoedruimte voor groen gas”.Trekker(s) NetbeheerdersBeoogd resultaat Facilitatie van groen gras
Op schema
Rijk zorg voor robuust duurzaamheidskader biomassa (inclusief groen gas)
Afspraak Rijk zorg voor robuust duurzaamheidskader biomassa (inclusief groen gas)Omschrijving van de afspraak Rijk zorgt voor robuust duurzaamheidskader biomassa (inclusief groen gas).Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Duurzaamheidskader biomassa
Afgerond
Verkorten ontwikkeltijd projecten door efficiënte vergunningverlening
Afspraak Verkorten ontwikkeltijd projecten door efficiënte vergunningverleningOmschrijving van de afspraak Verkorten ontwikkeltijd projecten door efficiënte vergunningverlening.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Efficiënte vergunningsverlening
Op schema
Afspraak
Status
Rijk stelt SDE middelen beschikbaar in relatie tot afspraken
Afspraak Rijk stelt SDE middelen beschikbaar in relatie tot afsprakenOmschrijving van de afspraak Rijk stelt SDE middelen beschikbaar in relatie tot afspraken.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Beschikbaar stellen SDE-middelen
Op schema
Rijk werkt samen met de sector de verbrede SDE+ verder uit (technieken), gericht op halen 49%
Afspraak Rijk werkt samen met de sector de verbrede SDE+ verder uit (technieken), gericht op halen 49%Omschrijving van de afspraak Rijk werkt samen met de sector de verbrede SDE+ verder uit (technieken), gericht op halen 49%Trekker(s) Rijksoverheid; sectorBeoogd resultaat Verbrede SDE+
Op schema
Onderzoek meer adequate stimulering geothermie gebouwde omgeving voor openstelling SDE++ in 2020
Afspraak Onderzoek meer adequate stimulering geothermie gebouwde omgeving voor openstelling SDE++ in 2020Omschrijving van de afspraak Onderzoek meer adequate stimulering geothermie gebouwde omgeving voor openstelling SDE++ in 2020.Trekker(s) Rijksoverheid; geothermiesectorBeoogd resultaat Duidelijkheid over stimulering geothermie gebouwde omgeving in SDE++
Op schema
Onderzoek stimulering groen gas in verbrede SDE+
Afspraak Onderzoek stimulering groen gas in verbrede SDE+Omschrijving van de afspraak Onderzoek stimulering groen gas in verbrede SDE+ Trekker(s) Rijksoverheid; GroengassectorBeoogd resultaat Duidelijkheid over stimulering groen gas in SDE++
Op schema
Afspraak
Status
Wet- en regelgeving geschikt maken voor de wijkgerichte aanpak
Afspraak Wet- en regelgeving op het terrein van elektriciteit, gas, warmte, mijnbouwactiviteiten en het omgevingsrecht geschikt maken voor de wijkgerichte aanpakOmschrijving van de afspraak Wet- en regelgeving op het terrein van elektriciteit, gas, warmte, mijnbouwactiviteiten en het omgevingsrecht geschikt maken voor de wijkgerichte aanpak. De (her)ijking gaat in samenhang geschieden: de regels moeten op elkaar zijn afgestemd.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Aangepaste wet- en regegeving.
Op schema
(Her)ijken van de regels van de Omgevingswet om de transitie zoveel mogelijk te faciliteren
Afspraak (Her)ijken van de (uitvoerings)regels van de Omgevingswet om de energietransitie zoveel mogelijk te faciliteren en onnodige belemmeringen weg te nemenOmschrijving van de afspraak (Her)ijken van de (uitvoerings)regels van de Omgevingswet om de energietransitie zoveel mogelijk te faciliteren en onnodige belemmeringen weg te nemen. Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Herijking van uitvoeringsregels Omgevingswet.
Enige vertraging
Vooruitlopend op nieuwe wetgeving zorgen voor voldoende experimenteerruimte in wettelijk kader
Afspraak Vooruitlopend op nieuwe wetgeving zorgen voor voldoende experimenteerruimte in wettelijk kaderOmschrijving van de afspraak Vooruitlopend op nieuwe wetgeving zorgen voor voldoende experimenteerruimte in wettelijk kader. Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Experimenteerruimte in wettelijk kader.
Afgerond
Bezien of er nadere inhoudelijke vereisten gesteld moeten worden aan de transitievisies
Afspraak Bezien of er nadere inhoudelijke vereisten gesteld moeten worden aan de transitievisies en hier zo nodig kaders voor opstellenOmschrijving van de afspraak Bezien of er nadere inhoudelijke vereisten gesteld moeten worden aan de transitievisies en hier zo nodig kaders voor opstellen. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de monitoring van de uitvoering.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Herijking inhoudelijke vereisten transitievisies warmte
Op schema
Uiterlijk 31-12-2021 worden de transitievisies warmte vastgesteld
Afspraak Uiterlijk 31-12-2021 worden de transitievisies warmte vastgesteldOmschrijving van de afspraak Uiterlijk 31-12-2021 worden de TVW's vastgesteld. In de transitievisie warmte wordt per wijk van de gemeente het tijdspad - van isoleren en aardgasvrij maken met het oog op het CO2 arm maken van de gebouwde omgeving - aangegeven, en voor wijken die in de periode 2022 t/m 2030 gepland zijn per wijk is aangegeven: a. hoeveel woningen en andere gebouwen (uitgedrukt in woningequivalenten) geïsoleerd en/of aardgasvrij worden gemaakt; b. welke alternatieve betaalbare, betrouwbare en duurzame energie infrastructuren potentieel beschikbaar zijn (warmtenet, all electric, hybride technieken die veel minder (duurzaam) gas verstoken als (tussen)oplossing, etc.); c. welk van die alternatieven de laagste maatschappelijke kosten heeft, bijvoorbeeld op basis van de Leidraad. Bij het ontwikkelen van de Leidraad zal worden bekeken of en zo ja hoe de maatschappelijke kosten kunnen worden weergegeven per ton vermeden CO2 uitstoot.Trekker(s) GemeentenBeoogd resultaat Vaststelling van transitievisies warmte
Afgerond
Rijk en VNG werken voorwaarden uit t.a.v. besluitvorming afschakelen aardgas op wijkniveau
Afspraak Rijk en VNG werken uit aan welke voorwaarden besluitvorming over afschakelen aardgas op wijkniveau moet voldoenOmschrijving van de afspraak In een uitvoeringsplan op wijkniveau (door het wijzigen van het omgevingsplan) beslist de gemeente wanneer en hoe de wijk (stapsgewijs) van het aardgas afgaat en welk alternatief voor aardgas wordt gekozen. Rijk en VNG werken uit aan welke voorwaarden deze besluitvorming moet voldoen. Naast de eerder genoemde goede participatie gaat het in ieder geval om de expliciete motivering als de gemeente een andere optie dan het alternatief met de laagste maatschappelijke kosten kiest. Tegen dit gemeentelijk besluit staat beroep open bij de Raad van State. Bij het aardgasvrij maken van gebieden geldt de bestaande regeling voor nadeelcompensatie bij rechtmatige overheidsdaad.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Uitwerking van besluitvorming afschakelen aardgas op wijkniveau.
Op schema
Opname in Energiewet vanaf welke datum een wijk geen gebruik meer kan maken van het gasnet
Afspraak In de Energiewet wordt opgenomen dat kan worden vastgesteld vanaf welke datum een wijk geen gebruik meer kan maken van het gasnet (op basis van besluit gemeenten)Omschrijving van de afspraak Complementair aan bovengenoemde afspraak wordt in de Energiewet opgenomen dat op basis van dit besluit van de gemeente kan worden vastgesteld vanaf welke datum een wijk geen gebruik meer kan maken van het gasnet. Daarbij wordt ook het vervallen van de gasaansluitplicht in de Energiewet opgenomen en krijgt de netbeheerder de mogelijkheid en instrumenten om de gasafsluiting uit te voeren. Ter bescherming van de consument en van gebouweigenaren worden hier voorwaarden aan gekoppeld. Rijk en VNG bezien welke bevoegdheden voor gemeenten, en de bijbehorende waarborgen voor de consument en gebouweigenaar hierbij nodig zijn en welke wetgeving hiervoor zo nodig dient te worden aangepast. Rijk en VNG maken een analyse hiervan die door het Rijk aan de Tweede Kamer wordt voorgelegd. Trekker(s) Rijksoverheid; VNGBeoogd resultaat Aanpassing van Energiewet.
Enige vertraging
Aanpassen van wet- en regelgeving zodat huurders de woning kunnen aanpassen bij afkoppeling gasnet
Afspraak Waar nodig aanpassen van wet- en regelgeving om ervoor te zorgen dat huurders aanspraak kunnen maken op de benodigde aanpassing van de woning bij uitvoering van de juridische doorzettingsmacht van de gemeente om afkoppeling van het aardgasnet te realiserenOmschrijving van de afspraak Waar nodig aanpassen van wet- en regelgeving op het gebied van huur en verhuur om ervoor te zorgen dat huurders – ook wanneer verhuurders niet meewerken - aanspraak kunnen maken op de benodigde aanpassing van de woning bij uitvoering van de juridische doorzettingsmacht van de gemeente om afkoppeling van het aardgasnet te realiseren.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Aanpassen van wet- en regelgeving.
Op schema
Bezien of in de Energie- / Warmtewet regels moeten komen ter voorkoming van afwenteling van kosten
Afspraak Bezien of in de Energie- en/of Warmtewet regels moeten worden opgenomen ter voorkoming van afwenteling van kosten die samenhangen met individuele keuzes van lokale overheden of gebouweigenarenOmschrijving van de afspraak Bezien of in de Energie- en/of Warmtewet regels moeten worden opgenomen ter voorkoming van afwenteling van kosten die samenhangen met individuele keuzes van lokale overheden of gebouweigenaren, dan wel dat dit op een andere manier voorkomen kan worden. De verplichting voor verhuurders leidt er niet toe dat zij onevenredig delen in collectieve kosten (vollooprisico).Trekker(s) Rijksoverheid; VNG; Energie Nederland; Netbeheer Nederland; ACMBeoogd resultaat Aanpassing van Energie- en/of Warmtewet.
Op schema
Voorstellen doen over hoe extra kosten voor netbeheerders kunnen worden vergoed via de tarieven
Afspraak Voorstellen doen over de wijze waarop de extra kosten voor netbeheerders kunnen worden vergoed via de tarievenOmschrijving van de afspraak Voorstellen doen over de wijze waarop de kosten die netbeheerders moeten maken voor het verwijderen, aanpassen en vervroegd afschrijven van de bestaande gasnetten kunnen worden vergoed via de tarieven. Bijvoorbeeld om de kosten daarvan niet onevenredig neer te laten slaan bij de aangeslotenen die later van het aardgas zullen gaan.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Voorstel over vergoeding via tarieven.
Op schema
Wetgeving in gang zetten over de marktordening en tarifering van warmtenetten
Afspraak Wetgeving in gang zetten over de marktordening en tarifering van warmtenettenOmschrijving van de afspraak Wetgeving in gang zetten over de marktordening van warmtenetten. Om aansluiting bij de (planning van de) wijkgerichte aanpak mogelijk te maken, is het wenselijk deze wetgeving uiterlijk 1-1-2022 in werking te laten treden. Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Nieuwe of aangepaste wetgeving
Enige vertraging
Randvoorwaarden
Om de transitie mogelijk te maken moeten randvoorwaarden veranderen. Het beleid en de afspraken dragen hieraan bij. De volgende indicatoren hebben betrekking op randvoorwaarden voor de transitie in de subsector gebiedsgerichte aanpak.
Veranderingen
Resultaten