Indicatoren
Het dashboard bevat voor gebouw - woning nu de volgende indicatoren.
Beleid en afspraken
In de uitvoering wordt gewerkt aan de volgende beleidsonderwerpen en (clusters van) afspraken. Lees de beschrijving en status door te klikken op het 'plusje'.
Afspraak
Status
Partijen werken toe naar het aardgasvrij realiseren van 75% van de totale nieuwbouw
Afspraak Partijen werken toe naar het aardgasvrij realiseren van 75% van de totale nieuwbouw in de periode van 1 juli 2018 tot eind 2021Omschrijving van de afspraak Partijen werken toe naar het aardgasvrij realiseren van 75% van de totale nieuwbouw in de periode van 1 juli 2018 tot eind 2021.Trekker(s) PartijenBeoogd resultaat 75% aardgasvrije nieuwbouw
Op schema
Ketenpartijen stellen een pool van medewerkers beschikbaar voor het switchteam
Afspraak Projectontwikkelaars, bouwbedrijven, corporaties, netbeheerders en warmtebedrijven stellen een pool van medewerkers beschikbaar voor het switchteamOmschrijving van de afspraak Projectontwikkelaars, bouwbedrijven, corporaties, netbeheerders en warmtebedrijven stellen een pool van medewerkers beschikbaar voor het switchteam. Het switchteam ondersteunt partijen die plannen voor nieuwbouwprojecten willen wijzigen om te kunnen switchen van aardgas naar een alternatieve vorm van warmtevoorziening. Het beheer van de pool en het selecteren en beschikbaar stellen van teams vindt plaats door de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De bijdrage van BZK bestaat daarnaast uit het beschikbaar stellen van ruimtelijk ontwerpers op kosten van BZK. Loonkosten van de ingezette teamleden blijven bij hun werkgever. De inhurende partijen betalen gezamenlijk aan de werkgever een tegemoetkoming van € 500 per dag per persoon (maximaal € 7.500).Trekker(s) Projectontwikkelaars; Bouwbedrijven; Corporaties; Netbeheerders; Warmtebedrijven Beoogd resultaat Beschikbare pool voor switchteam.
Afgerond
Aanbieden van een leenfaciliteit voor kopers van nieuwbouw die deze alsnog aardgasvrij willen maken
Afspraak Aanbieden van een leenfaciliteit voor kopers van nieuwbouwwoningen die deze alsnog aardgasvrij willen makenOmschrijving van de afspraak Het Nationaal Energiebesparingsfonds (NEF) is voornemens om eind januari 2019 een leenfaciliteit aan te bieden voor kopers van nieuwbouwwoningen die deze alsnog aardgasvrij willen maken, mits de juiste afspraken hiervoor met relevante partijen voor die tijd gemaakt zijn.Trekker(s) NEFBeoogd resultaat Leenfaciliteit voor kopers nieuwbouwoningen
Afgerond
Monitoring van het aandeel aardgasvrije nieuwbouw
Afspraak Monitoring van het aandeel aardgasvrije nieuwbouwOmschrijving van de afspraak Het aandeel aardgasvrije nieuwbouw wordt gemonitord. De Rijksoverheid brengt de voortgang per kwartaal in beeld. Dit zal worden besproken in het sectorale Borgingsoverleg.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Monitor aandeel aardgasvrij
Op schema
De Rijksoverheid neemt de waardering van circulaire maatregelen in de milieuprestatie-eis op
Afspraak De Rijksoverheid neemt de waardering van circulaire maatregelen in de milieuprestatie-eis opOmschrijving van de afspraak De Rijksoverheid neemt de waardering van circulaire maatregelen in de milieuprestatie-eis op. De Rijksoverheid onderzoekt in deze kabinetsperiode in afstemming met de markt op welk moment deze wettelijke eis kan worden aangescherpt en ingevoerd.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Aanpassing milieuprestatie-eis
Op schema
Afspraak
Status
Partijen ontwikkelen voor de meest kenmerkende gebouwtypen zoveel mogelijk arrangementen
Afspraak Marktpartijen zetten zich, in afstemming met (woon) consumentenorganisaties, in om voor de meest kenmerkende woning- en gebouwtypen zoveel mogelijk arrangementen te ontwikkelenOmschrijving van de afspraak Marktpartijen zetten zich, in afstemming met (woon) consumentenorganisaties, in om voor de meest kenmerkende woning- en gebouwtypen zoveel mogelijk arrangementen (gestandaardiseerde of industrieel vervaardigbare pakketten voor energiebesparing (isolatie) en duurzame energie- en warmteoplossingen) te ontwikkelen. Met deze arrangementen en opschaling, programmatische aansturing en innovatie kan een efficiencyverbetering worden bereikt, die in 2030 leidt tot een reductie van de beoogde 20% tot mogelijk 40% van de systeemkosten afhankelijk van het soort pakket. Trekker(s) MarktpartijenBeoogd resultaat Arrangementen voor veelvoorkomende woningtypen
Op schema
De arrangementen worden gekoppeld aan de startmotor, proeftuinen en wijkgerichte aanpak
Afspraak De verschillende arrangementen worden gekoppeld aan de startmotor, proeftuinen en wijkgerichte aanpakOmschrijving van de afspraak De verschillende arrangementen worden gekoppeld aan de startmotor, proeftuinen en wijkgerichte aanpak. Ook worden nieuwe initiatieven (zoals de renovatieversneller) ontwikkeld die leiden tot een structurele opschaling. Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Koppeling van arrangementen aan startmotor, proeftuinen en wijkgerichte aanpak
Op schema
Belanghebbenden gaan de afspraken verder uitwerken en de uitvoering daarvan monitoren
Afspraak Belanghebbenden gaan samenwerken om de afspraken verder uit te werken de uitvoering daarvan te monitorenOmschrijving van de afspraak Organisaties in de sector en betrokken overheden, tezamen met belangenorganisaties vanuit de consumenten en eigenaren, gaan samenwerken om de afspraken verder uit te werken en de uitvoering daarvan te monitoren en de onderlinge afspraken te borgen en waar mogelijk te verbeteren. Dit zal ook worden besproken in het sectorale Borgingsoverleg. Trekker(s) Organisaties in de sectorBeoogd resultaat Samenwerking tussen belanghebbenden
Op schema
Ontwikkeling van monitoringprotocol voor doelen van sectorale Borgingsoverleg
Afspraak Ontwikkeling van monitoringprotocol voor doelen van sectorale BorgingsoverlegOmschrijving van de afspraak Voor 1 juli 2019 zal door de Rijksoverheid, in samenwerking met Aedes en marktpartijen een monitoring protocol worden ontwikkeld om in het sectorale Borgingsoverleg de ontwikkeling te volgen in de richting van het gewenste doel. Daarbij zal informatie uit de wijkgerichte aanpak, de renovatieversneller en de startmotor inzicht moeten bieden in behaalde efficiëntieverbetering en algemene trends in de kostprijsontwikkeling.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Monitoringprotocol voor doelen sectorale Borgingsoverleg
Op schema
Per 1 januari 2019 start de Renovatieversneller
Afspraak Per 1 januari 2019 start de RenovatieversnellerOmschrijving van de afspraak Per 1 januari 2019 start de Renovatieversneller. Doel is om te komen tot kostenreductie en innovatie (o.a. via BTIC en TKI Urban Energy) waarbij gebruik wordt gemaakt van een deel van de woningen die vanuit de startmotor worden verduurzaamd. Woningcorporaties zullen daartoe corporatie overstijgende vraag bundelen. Bouwbedrijven, energiebedrijven, onderhoudsbedrijven en installateurs zullen processen (productie en logistiek) inrichten om een adequaat aanbod te kunnen doen. Trekker(s) Woningcorporaties; bouwbedrijven; energiebedrijven; onderhoudsbedrijven; installateursBeoogd resultaat Start van Renovatieversneller
Op schema
Aanstellen van kwartiermaker en uitvoeringsteam voor verduurzamingstenders
Afspraak Aanstellen van kwartiermaker en uitvoeringsteam voor verduurzamingstendersOmschrijving van de afspraak Naast een bestuurlijke stuurgroep met vertegenwoordigers van de betrokken partijen wordt een kwartiermaker aangesteld en een uitvoeringsteam met (tender)experts en procesbegeleiders opgericht. De Rijksoverheid financiert en faciliteert het uitvoeringsteam dat als doel heeft om tot succesvolle en zo mogelijk corporatie overstijgende verduurzamingstenders te komen. Toegankelijkheid voor het kleinere, of lokale MKBbedrijf zal worden gewaarborgd.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Kwartiermaker en uitvoeringsteams voor verduurzamingstenders
Afgerond
Uitwerken van verduurzamingstenders door Renovatieversneller
Afspraak Uitwerken van verduurzamingstenders door RenovatieversnellerOmschrijving van de afspraak Het uitvoeringsteam Renovatieversneller werkt verduurzamingstenders uit voor gelijksoortige woningen op basis van woningclassificatie, verduurzamingsaanpakken en functionele prestatie-eisen, met een stapsgewijs oplopende omvang. Trekker(s) Uitvoeringsteam RenovatieversnellerBeoogd resultaat Uitgewerkte verduurzamingstenders
Afgerond
Voorbereiden van eerste tenders door uitvoeringsteam Renovatieversneller
Afspraak Voorbereiden van eerste tenders door uitvoeringsteam RenovatieversnellerOmschrijving van de afspraak Het uitvoeringsteam Renovatieversneller bereidt de eerste tenders voor. Te beginnen met een eerste proefveiling in de tweede helft van 2019 en veilingen met passende contractvolumes zijn deze vanaf 2020 gericht op verdere opschaling en kostenreductie om een grootschalige en continue bouwstroom mogelijk te maken. Trekker(s) Uitvoeringsteam RenovatieversnellerBeoogd resultaat Afgeronde voorbereiding van eerste tenders
Afgerond
Verkenning naar mogelijkheden financiële mogelijkheden voor verdere opschaling
Afspraak Verkenning naar mogelijkheden financiële mogelijkheden voor verdere opschalingOmschrijving van de afspraak De Rijksoverheid verkent daarbij of het nodig en binnen de regels van staatssteun en mededingaspecten mogelijk is (financiële) ondersteuning te bieden ten behoeve van verdere opschaling.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Duidelijkheid over financiële mogelijkheden verdere opschaling
Afgerond
Beschikbaar stellen van gelden Klimaatenvelop voor de wijkgerichte aanpak en de renovatieversneller
Afspraak 100 miljoen euro/jaar t/m 2021 en 70 miljoen euro/jaar vanaf 2022 voor de wijkgerichte aanpak en de renovatieversneller uit de klimaatenvelopOmschrijving van de afspraak 100 miljoen euro/jaar t/m 2021 en 70 miljoen euro/jaar vanaf 2022 voor de wijkgerichte aanpak en de renovatieversneller uit de klimaatenvelop.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat 100 miljoen euro/jaar t/m 2021 en 70 miljoen euro/jaar vanaf 2022 voor de wijkgerichte aanpak en de renovatieversneller uit de klimaatenvelop.
Afgerond
De Rijksoverheid zal de standaard (en streefwaardes) integreren in bestaande methodieken
Afspraak De Rijksoverheid zal de standaard (en streefwaardes) integreren in bestaande methodiekenOmschrijving van de afspraak De Rijksoverheid zal de standaard (en streefwaardes) integreren in bestaande methodieken, namelijk in: · Het Energielabel. De standaard wordt uitgedrukt in kWh/m2/jaar en toegevoegd aan het vernieuwde energielabel, dat gebaseerd wordt op de nieuwe bepalingsmethode NTA8800; · Huurprijsregelgeving, waaronder het woningwaarderingsstelsel. De regelgeving zal zodanig worden aangepast dat deze de juiste prikkels geeft om woningen te renoveren naar de standaard. Daarnaast zal de regelgeving uitgaan van een gestandaardiseerde woonlastenbenadering, waardoor verhuurders kosten in rekening kunnen brengen die gelijk zijn aan de verlaging van de energielasten van de huurder; · Zorgvuldig uitbreiden van het bestaande initiatiefrecht voor huurders gericht op energetische verbeteringen, zoals in situaties waarin verhuurders niet kunnen of willen verduurzamen.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Actualisatie methodieken
Onbekend
Vaststellen van 'verstandige' verduurzaming (Standaard) voor kenmerkende typen woningen
Afspraak Vaststellen van 'verstandige' verduurzaming (Standaard) voor kenmerkende typen woningenOmschrijving van de afspraak Van dominante, dan wel kenmerkende typen woningen in Nederland kan worden bepaald wat, op basis van kosten-baten en gewenste reductie van de warmtevraag, een ‘verstandige’ verduurzaming is. Een zogenaamde ‘spijtvrije’ verbouwing waarmee de gebouweigenaar ervan verzekerd is dat niet meermaals binnen de technische levensduur een ingrijpende aanpassing aan dezelfde bouwdelen noodzakelijk is, vooruitlopend op het alternatief voor aardgas dat wordt gekozen in de wijkgerichte aanpak. Het is dus nuttig als de overheid in overleg met partijen betrokken bij dit akkoord in ieder geval voor de dominante woningcategorieën en bouwtypologieën zo’n standaard bepaalt. Die standaard wordt geformuleerd op het niveau van de gehele woning (netto warmtevraag in kWh/m2/jaar, aansluitend op de NTA8800-bepalingsmethodiek). Bij bepaling van de standaard wordt verkend wat de gevoeligheid is van de standaard voor de (latere) definitieve keuze van het warmte-alternatief. Dit aspect wordt meegenomen bij de evaluatie.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Standaard voor 'verstandige verduurzaming
Afgerond
Onderzoeken hoe de standaard en de wijkgerichte aanpak goed op elkaar aansluiten
Afspraak Onderzoeken hoe de standaard en de wijkgerichte aanpak goed op elkaar aansluitenOmschrijving van de afspraak In het eerste kwartaal van 2019 gaan de Vereniging Nederlandse Gemeenten, de Rijksoverheid en de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie onderzoeken hoe de standaard en de wijkgerichte aanpak goed op elkaar aansluiten.Trekker(s) VNG; Rijksoverheid; NVDEBeoogd resultaat Rapport over aansluiting standaard en wijkgerichte aanpak.
Op schema
Vaststellen van bijbehorende streefwaarden isolatie en ventilativoud
Afspraak Vaststellen van bijbehorende streefwaarden isolatie en ventilativoudOmschrijving van de afspraak Niet iedereen verbouwt de hele woning bij verduurzaming. Voor verbouwingen, waarbij maar één of enkele bouwdelen worden aangepakt (zoals dak, gevel, vloer), worden er streefwaarden gegeven voor isolatie (in Rc, dan wel U waarden) en benodigde ventilatie(voud). De standaard voor de gehele woning is leidend, de streefwaarden voor bouwdelen dragen hieraan bij. De standaard en de streefwaarden worden uiterlijk 1 juli 2019 vastgesteld. De standaard kan gelden als één van de inputs voor de leidraad en daarmee voor het kiezen van de voor die wijk meest geschikte warmtebron. De ‘spijtvrije’ standaard is daarbij een middel om het beoogde doel van een CO2-arme gebouwde omgeving te bereiken.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Streefwaarden voor isolatie en ventilatievoud.
Afgerond
Evalueren van de standaard voor bestaande bouw in 2025
Afspraak Evalueren van de standaard voor bestaande bouw in 2025Omschrijving van de afspraak De beoogde standaard voor de bestaande bouw wordt voor eigenaar-bewoners vooralsnog niet verplichtend voorgeschreven, maar geeft duiding over de gewenste energieprestaties van bestaande woningen vooruitlopend op de wijkgerichte aanpak. In 2025 wordt de standaard geëvalueerd op basis van nader vast te stellen criteria, in samenhang met andere instrumenten en de wijkgerichte aanpak. Daarna kan de standaard zo nodig worden aangescherpt, beter worden ondersteund of hij kan een meer verplichtend karakter krijgen. Dit zal worden besproken in het sectorale Borgingsoverleg.Trekker(s) Rijksoverheid; Sectoraal BorgingsoverlegBeoogd resultaat Evaluatie van standaard
Nog niet gestart
Verplichten van de standaard in 2050
Afspraak Verplichten van de standaard in 2050Omschrijving van de afspraak Anders dan eigenaar-bewoners hebben huurders niet de vrijheid om zelf te bepalen hoe de woningen worden aangepast om te voldoen aan de minimumeisen die er vanuit de alternatieve warmtebron aan de woning worden gesteld. Om de verhuurders een handelingsperspectief te geven en huurders te beschermen tegen hoge energielasten wordt de standaard in 2050 daarom verplicht voor woningen bestemd voor verhuur. De verplichting voor verhuurders leidt er niet toe dat zij onevenredig delen in collectieve kosten (vollooprisico).Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Verplichting van de standaard voor verhuurders in 2050.
Op schema
Aanpassen van de woning zodat deze voldoet aan de standaard
Afspraak Aanpassen van de woning zodat deze voldoet aan de standaardOmschrijving van de afspraak Verhuurders zijn verantwoordelijk voor het aanpassen van een woning, zodat deze voldoet aan de standaard op het moment dat via de wijkgerichte aanpak de woningen op de nieuwe infrastructuur worden aangesloten.Trekker(s) VerhuurdersBeoogd resultaat Verhuurders voldoen aan de standaard
Nog niet gestart
Onderzoek naar eventuele aanpassingen van instemmingsrecht bij renovaties woningen
Afspraak Onderzoek naar eventuele aanpassingen van instemmingsrecht bij renovaties woningenOmschrijving van de afspraak Renovaties van woningen zijn ingrijpende momenten. De positie van huurders is gewaarborgd doordat zij over de redelijkheid van een voorstel een uitspraak kunnen doen. Verhuurders moeten in staat zijn om aanpassingen door te kunnen voeren. Hierbij is medewerking van huurders van belang om te voorkomen dat zij of opvolgende huurders hoge energielasten krijgen. Daarom wordt bezien of er aanpassing nodig is van de wederzijdse rechten en plichten van huurders en verhuurders (waaronder instemmingsrecht). Tevens wordt bezien hoe moet worden omgegaan met dit instemmingsvereiste indien het aanpassingen aan woningen betreft die nodig zijn voor de wijkgerichte aanpak en de voorgestelde huurverhoging gecompenseerd wordt door de verlaging van de energielasten. Rijk, huurders en verhuurders gaan hierover in het voorjaar van 2019 nader in gesprek.Trekker(s) Rijksoverheid; Huurders; VerhuurdersBeoogd resultaat Rapport over eventuele aanpassing van instemmingsrecht
Op schema
Afspraak
Status
Ondersteunen van particuliere woningeigenaren en VvE's via breed warmtefonds
Afspraak Ondersteunen van particuliere woningeigenaren en VvE's via breed warmtefondsOmschrijving van de afspraak Ondersteunen van particuliere woningeigenaren en VvE's met financiering en ontzorging in de verduurzaming, via breed warmtefonds. Het warmtefonds is er mede op gericht om financieringsopties te geven aan mensen die nu op grond van de leennormen moeilijk of geen financiering kunnen krijgen. Het fonds wordt gevuld met publieke en private middelen. Het kabinet stelt hiervoor tot en met 2030 jaarlijks 50-80 miljoen euro aan (niet revolverende) middelen beschikbaar en dat bedrag wordt op termijn verminderd. Dit fonds kan, afhankelijk van hoe het wordt uitgewerkt, aangevuld met private middelen groeien naar een financieringsportefeuille van meer dan een miljard euro.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Breed warmtefonds
Afgerond
Afspraak
Status
Kennisinstituten en het bedrijfsleven intensiveren hun samenwerking op het gebied van innovatie
Afspraak Kennisinstituten en het bedrijfsleven intensiveren hun samenwerking op het gebied van innovatie aan de hand van de Integrale Kennis en Innovatieagenda (IKIA)Omschrijving van de afspraak Kennisinstituten en het bedrijfsleven intensiveren hun samenwerking op het gebied van innovatie aan de hand van de Integrale Kennis en Innovatieagenda (IKIA) van het Klimaatakkoord gericht op de gebouwde omgeving. De Rijksoverheid draagt jaarlijks bij aan de financiering van de IKIA voor de gebouwde omgeving met voldoende middelen, minimaal rond het niveau van 2019. TKI Urban Energy en het Bouw en Techniek Innovatie Centrum (BTIC) hebben een belangrijke rol bij de uitvoering van het innovatieprogramma. Brancheorganisaties zoals NVDE, Energie Nederland, Bouwend Nederland, Techniek Nederland en onderwijsorganisaties zoals de hogescholen zorgen voor verdere verspreiding van de ontwikkelde kennis.Trekker(s) Kennisinstituten en bedrijfslevenBeoogd resultaat Geïntensiveerde samenwerking tussen kennisinstituten en bedrijfsleven
Afgerond
Aansluiting van onderwijs op behoefte van sector t.a.v. wijkgerichte aanpak
Afspraak Partijen zullen de aansluiting van onderwijs op de behoefte uit de sector aanzienlijk versterken door het onderwijs in te bedden c.q. te betrekken bij de wijkgerichte aanpakOmschrijving van de afspraak Partijen zullen de aansluiting van onderwijs op de behoefte uit de sector aanzienlijk versterken door het onderwijs in te bedden c.q. te betrekken bij de wijkgerichte aanpak. Daar is de nationale 'Intentieverklaring arbeidsmarkt en scholing in de wijkgerichte aanpak' op gericht, net als het zogeheten convenant MBO-aanbod klimaattechniek (een specifieke uitwerking van de Intentieverklaring voor het MBO-onderwijs) alsmede de Green Deal Ontwikkeling Decentrale Duurzame Warmte- en Koudetechnieken. Partijen zetten zich onverminderd in, mede via sectorale opleidingsfondsen, voor het verder opbouwen van de uitvoeringscapaciteit. De afspraken van de nationale 'Intentieverklaring arbeidsmarkt en scholing binnen de wijkgerichte aanpak' worden onder andere geïmplementeerd middels regionale PPS-en.Trekker(s) Kennisinstituten en bedrijfslevenBeoogd resultaat Onderwijs is betrokken bij wijkgerichte aanpak
Op schema
Afspraak
Status
Aanpassing van energiebelasting zodat investeringen in verduurzaming zich sneller terugverdienen
Afspraak Aanpassing van energiebelasting zodat investeringen in verduurzaming zich sneller terugverdienenOmschrijving van de afspraak De energiebelasting wordt aangepast zodat een sterkere prikkel ontstaat om te verduurzamen doordat investeringen in verduurzaming zich sneller terugverdienen. Het kabinet kiest voor de budgetneutrale variant waarin het energiebelastingtarief van de eerste schijf voor aardgas toeneemt met 4 cent per m3 in 2020 en 1 cent per m3 in de zes jaren daarna. Alle extra middelen die op deze manier worden opgehaald worden teruggegeven via de belastingvermindering en een lager energiebelastingtarief van de eerste schijf voor elektriciteit. Hier profiteren huishoudens meer van dan bedrijven zodat een lastenverlichting voor huishoudens optreedt. Dit geldt ook voor huishoudens die nu nog niet kunnen of willen investeren in verduurzaming.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Aangepaste energiebelasting
Afgerond
Uitvoering regeling reductie energieverbruik (RRE)
Afspraak Uitvoering regeling reductie energieverbruik (RRE)Omschrijving van de afspraak De regeling reductie energieverbruik (RRE) kende een budget van € 87 miljoen en 223 gemeenten hebben een aanvraag ingediend. Met de ingediende plannen kunnen naar verwachting in een miljoen woningen kleine energiebesparende maatregelen worden genomen.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Uitgevoerde regeling RRE
Afgerond
Uitvoering van regeling reductie energieverbruik woningen (RREW)
Afspraak Uitvoering van regeling reductie energieverbruik woningen (RREW)Omschrijving van de afspraak De regeling reductie energiegebruik woningen is het vervolg op de Regeling Reductie Energievebruik (RRE) en heeft een budget van €100 miljoen voor het nemen van kleine energiebesparende maatregelen bij zowel huurders als eigenaar-bewoners (huurders waren bij de RRE uitgesloten). Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Uitgevoerde regeling RREW
Afgerond
25 miljoen voor SAK
Afspraak 25 miljoen voor SAKOmschrijving van de afspraak 25 miljoen voor SAK.Trekker(s) Niet ingevuld.Beoogd resultaat 25 miljoen voor SAK.
Afgerond
Wettelijke randvoorwaarden voor investeringen in warmte uitkoppeling en warmtenetten (glastuinbouw)
Afspraak Wettelijke randvoorwaarden voor investeringen in warmte uitkoppeling en warmtenetten (glastuinbouw & gebouwde omgeving)Omschrijving van de afspraak Wettelijke randvoorwaarden voor investeringen in warmte-uitkoppeling en warmtenetten voor levering van (rest)warmte aan glastuinbouw in combinatie met de gebouwde omgeving.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Wettelijke randvoorwaarden investeringen warmtenetten
Enige vertraging
Bepaling BW voor overdraagbaarheid financiering via gebouwgebonden financiering
Afspraak Bepaling BW voor overdraagbaarheid financiering via gebouwgebonden financieringOmschrijving van de afspraak Bepaling BW voor overdraagbaarheid financiering via gebouwgebonden financiering.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Bepaling BW
Niet gerealiseerd
Ontwikkeling (parallel aan wetstraject) van voorstel hoe GGF-producten aangeboden kunnen worden
Afspraak Ontwikkeling (parallel aan wetstraject) van voorstel hoe GGF-producten aangeboden kunnen wordenOmschrijving van de afspraak Ontwikkeling (parallel aan wetstraject) van voorstel hoe GGF-producten aangeboden kunnen worden, die zonder fiscale stimulering aantrekkelijk genoeg zijn voor woningeigenaren.Trekker(s) Financiële sectorBeoogd resultaat Voorstel over aanbieden van GGF-producten
Niet gerealiseerd
Onderzoek naar opnemen van vrijwillig aangeboden erfpacht als extra variant van GGF
Afspraak Onderzoek naar opnemen van vrijwillig aangeboden erfpacht als extra variant van GGFOmschrijving van de afspraak onderzoek naar onder welke voorwaarden en met in achtneming van zorgplichtaspecten vrijwillige erfpacht aangeboden kan worden als extra variant van Gebouwgebonden Financiering. Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Duidelijkheid over aanbieden van vrijwillige erfpacht
Afgerond
Onderzoeken of de de krediettoets kan worden vereenvoudigd
Afspraak Onderzoeken of de de krediettoets kan worden vereenvoudigdOmschrijving van de afspraak Bezien of en in hoeverre de krediettoets, bij het afsluiten van een aanvullende hypotheek voor verduurzaming, kan worden vereenvoudigd ten behoeve van laagdrempeligheid, zonder dat dit tot overkreditering leidt.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Duidelijkheid over vereenvoudiging krediettoets
Afgerond
Verkennen van de ontwikkeling van een methodiek van woonlastenneutraliteit bij kredietverstrekking
Afspraak Verkennen van de ontwikkeling van een methodiek van woonlastenneutraliteit bij kredietverstrekkingOmschrijving van de afspraak Verkennen van de ontwikkeling van een methodiek van woonlastenneutraliteit die leidend kan zijn bij het verstrekken van krediet ten behoeve van verduurzaming.Trekker(s) Rijksoverheid; Vereniging van Nederlandse Banken; Nibud;DNB;AFMBeoogd resultaat Duidelijkheid over methodiek woonlastenneutraliteit
Afgerond
Onderzoek naar aantrekkelijke leningen voor energiebesparing VvE's
Afspraak Onderzoek naar aantrekkelijke leningen voor energiebesparing VvE'sOmschrijving van de afspraak Verkennen van wat, in aanvulling op uitbreiding van het Nationaal Energiebesparingsfonds (NEF) en het beschikbaar komen van 30 jaar financiering, nodig is om marktpartijen in de toekomst aantrekkelijke leningen te laten aanbieden voor energiebesparing door Verenigingen van Eigenaren (VvE’s). Eventueel NEF financiering voor VvE’s met 6-10 appartementen. Voor VvE’s kleiner dan 6 appartementen wordt onderzocht hoe zij een passend financieringsaanbod kunnen krijgen.Trekker(s) Invest NL; SVn; Vve Belang;NEF; RijksoverheidBeoogd resultaat Duidelijkheid over randvoorwaarden voor aantrekkelijke leningen energiebesparing
Op schema
Verkennen welke woningeigenaren geen toegang hebben tot financieringsvormen
Afspraak Verkennen welke woningeigenaren geen toegang hebben tot financieringsvormen Omschrijving van de afspraak Verkennen welke woningeigenaren geen toegang hebben tot bestaande en nog te ontwikkelen financieringsvormen en of en op welke wijze deze woningeigenaren hierin kunnen worden ondersteund.Trekker(s) Rijksoverheid; SVN;NHGBeoogd resultaat Duidelijkheid over toegang woningeigenaren tot financieringsvormen
Op schema
Afspraak
Status
Lancering van digitaal platform tbv ontzorging verduurzaming
Afspraak Lancering van digitaal platform tbv ontzorging verduurzaming en om vraag en aanbod van verduurzaming woningen beter bij elkaar te laten komenOmschrijving van de afspraak Om bewoners en gebouweigenaren te ontzorgen bij het advies, uitvoering en financiering van de verduurzaming van hun woning/gebouw wordt een digitaal platform gelanceerd zodat vraag en aanbod ten aanzien van verduurzaming van woningen beter bij elkaar komen. Bestaande initiatieven worden daarbij zoveel mogelijk gestroomlijnd zodat de informatie eenduidig is. Naast proposities voor individuele woningverbeteringen, kan het platform ook een rol krijgen bij het zodanig bundelen van vraag die de markt in de gelegenheid stellen een aantrekkelijk aanbod te formuleren. Voor aanbieders zullen kwalitatieve eisen worden geformuleerd. Het digitale platform levert hiermee een bijdrage aan het bij elkaar brengen van vraag en aanbod binnen de wijkgerichte aanpak. Belangrijk is dat in 2019 hier snel duidelijkheid over komt. Het bij elkaar brengen van vraag en aanbod is een harde voorwaarde voor opschaling.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Lancering Landeelijk Digitaal platform verduurzaming woningen.
Afgerond
Uitbreiding van digitaal platform met zoek- en filterfuncties
Afspraak Uitbreiding van digitaal platform met zoek- en filterfunctiesOmschrijving van de afspraak Na 1 januari 2020 wordt het platform uitgebreid met zoek- en filterfuncties waarmee woningeigenaren duurzame aanbieders en financiers kunnen vinden. De rekentool op het platform wordt vernieuwd, zodat deze inzicht geeft in de werkelijke besparingseffecten die individuele huishoudens kunnen verwachten als zij verduurzamen.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Digitaal platform met zoek- en filterfuncties
Op schema
Uitwerken van ontzorgingsconcepten voor (particuliere) gebouweigenaren
Afspraak Uitwerken van ontzorgingsconcepten voor (particuliere) gebouweigenarenOmschrijving van de afspraak Ontzorgingsconcepten voor (particuliere) gebouweigenaren zullen op basis van de ervaringen en experimenten met lokale en regionale initiatieven, gecombineerd met verschillende vormen van (gebouwgebonden) financiering, verder worden uitgewerkt. Daarbij zal ook worden bezien welke vormen van samenwerking tussen overheden, netbeheerders, investeerders/financiers en energiebedrijven mogelijk zijn en vervolgens op welke wijze aanbestedingen kunnen worden vormgegeven om te komen tot een bundeling van vraag en aanbod, zodat expertise van marktpartijen (bouwbedrijven, installatiebedrijven, energiebedrijven) ingezet kan worden t.b.v. een voor (particuliere) gebouweigenaren vertrouwenwekkend ontzorgingsaanbod en kostenreductie.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Ontzorgingsconcepten voor (particuliere) gebouweigenaren
Op schema
Inrichting van een onafhankelijk (regionaal) energieloket
Afspraak Inrichting van een onafhankelijk (regionaal) energieloketOmschrijving van de afspraak Er moet een onafhankelijk (regionaal) energieloket zijn, onder verantwoordelijkheid van de gemeente, dat de spil is tussen de verschillende stakeholders in de wijkgerichte aanpak. Het energieloket kan onder regie van de gemeente een coördinerende rol hebben rondom de communicatie over de uitvoering van gemeentelijke besluiten en acties gericht op gebouweigenaren binnen de wijkgerichte aanpak. Het loket voorziet in het bieden van onafhankelijke informatie over de uitvoering van de wijkgerichte aanpak. Uitvoering van dit loket kan uitbesteed worden. Andere functies, zoals het doen van een verduurzamingsaanbod (inclusief financiering) aan bewoners en gebouweigenaren en verwijzen naar aanbieders zullen door de Rijksoverheid, in samenwerking met diverse partijen, worden opgepakt en ondergebracht in een landelijk digitaal platform. Doel is om de verschillende functies direct naar elkaar te laten doorverwijzen zodat de gebouweigenaar één loket heeft.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Een onafhankelijk (regionaal) energieloket
Op schema
Uitwerking van energieloketten (minimumcriteria, standaardisering en uniformering)
Afspraak Uitwerking van energieloketten (minimumcriteria, standaardisering en uniformering)Omschrijving van de afspraak Er komt een uitwerking voor deze energieloketten inclusief voorstellen voor minimumcriteria, standaardisering en uniformering van de werkwijze van de huidige energieloketten.Trekker(s) VNG; RijksoverheidBeoogd resultaat Gestandaardiseerde energieloketten
Afgerond
Uitwerking nadere afspraken realisatie uitvoeringsplan
Afspraak Uitwerking nadere afspraken realisatie uitvoeringsplanOmschrijving van de afspraak Om te komen tot een soepele en integrale realisatie van het uitvoeringsplan worden in 2019 nadere afspraken uitgewerkt door netbeheerders, VNG en ondergenoemde partijen.Trekker(s) VNG; Rijksoverheid; NetbeheerdersBeoogd resultaat Uitgewerkte afspraken realisatie uitvoeringsplan
Nog niet gestart
Verkenning naar bijdrage van energieloketten en digitaal platform aan vraagbundeling
Afspraak Verkenning naar bijdrage van energieloketten en digitaal platform aan vraagbundeling van eigenaar-bewonersOmschrijving van de afspraak Daarbij wordt ook verkend of energieloketten of een digitaal platform kunnen bijdragen aan vraagbundeling van eigenaar-bewoners en wordt waar mogelijk een verbinding gelegd met de renovatieversneller. Belangrijk is dat er snel duidelijkheid over komt. Het bij elkaar brengen van vraag en aanbod is een harde voorwaarde voor opschaling.Trekker(s) VNG; Rijksoverheid; NetbeheerdersBeoogd resultaat Rapport.
Afgerond
Stimuleren en faciliteren van aanbodbundeling
Afspraak Stimuleren en faciliteren van aanbodbundelingOmschrijving van de afspraak Techniek Nederland, Bouwend Nederland, Onderhoud NL, Stroomversnelling, Nederlandse Vereniging Duurzame Energie en Energie-Nederland doen medio 2019 een voorstel om aanbodbundeling te stimuleren en faciliteren en hoe hiermee te experimenteren in de Proeftuinen Aardgasvrije Wijken.Trekker(s) TechniekNederland; Bouwend Nederland; Onderhoud NL; Stroomversnelling; NVDE; Energie-NederlandBeoogd resultaat Rapport over aanbodstimulering
Op schema
Uitvoering van 'Convenant 10 PJ energiebesparing gebouwde omgeving'
Afspraak Uitvoering van 'Convenant 10 PJ energiebesparing gebouwde omgeving'Omschrijving van de afspraak Op 23 mei 2017 hebben zes organisaties het 'Convenant 10 PJ energiebesparing gebouwde omgeving' ondertekend, met daarin afspraken om te streven naar 10 Petajoule energiebesparing, voornamelijk bij huishoudens. De betrokken partijen zijn Energie-Nederland, Netbeheer Nederland, Techniek Nederland, de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie en de ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Economische Zaken en Klimaat.Trekker(s) TechniekNederland; NVDE; Netbheer Nederland; BZK; EZKBeoogd resultaat Ondertekend Convenant
Afgerond
Partijen in de keten stimuleren kopers en woningeigenaren om tot verduurzaming over te gaan
Afspraak Partijen in de keten stimuleren kopers en woningeigenaren in een zo vroeg mogelijk stadium om tot verduurzaming over te gaan (Convenant)Omschrijving van de afspraak De partijen in de keten stimuleren kopers en woningeigenaren in een zo vroeg mogelijk stadium om tot verduurzaming over te gaan. Partijen streven ernaar dat woningtaxaties standaard worden voorzien van een beschrijving van de mogelijk te nemen energiebesparende maatregelen, bijbehorende investeringen, de meerwaarde van een onderpand na realisatie en een indicatie van de energielastenbesparing, daardoor gebruik makend van de te ontwikkelen standaarden. Nationale Hypotheek Garantie zal hiervoor de samenwerking zoeken met de brancheorganisaties van makelaars en taxateurs, het Nederlands Register Vastgoed Taxateurs en geldverstrekkers, en afstemmen met andere betrokkenen. Hierbij in acht nemend dat het niet tot onacceptabele prijsstijgingen voor taxaties leidt. Hypotheekadviseurs wijzen in hypotheekadviezen op de mogelijkheden voor financiering van verduurzamingsmaatregelen.Trekker(s) KetenpartijenBeoogd resultaat Aanvulling op woningtaxaties
Afgerond
Afspraak
Status
Afspraken tussen Rijksoverheid en Aedes zoals genoemd in annexen Klimaatakkoord
Afspraak Afspraken tussen Rijksoverheid en Aedes zoals genoemd in annexen KlimaatakkoordOmschrijving van de afspraak De Rijksoverheid en Aedes maken afspraken zoals genoemd in de annex (d, f, g, h): - Breed departementaal onderzoek naar ontwikkeling financiële positie van de corporatiesector en de haalbaarheid van de LT opgaven - de overeen te komen normstelling voor 2030 zal gebaseerd zijn op CO2 besparing en ruimte bieden aan kostenefficiënte en no-regte keuzes. - Evaluatie van de afspraken. - werken aan wegnemen van belemmeringen en split-incentives (in wet- en regelgeving en financiële instrumenten)Trekker(s) Rijksoverheid; AedesBeoogd resultaat Afspraken tussen Rijksoverheid en Aedes
Afgerond
Maken van tussendoelen voor grotere verhuurders in 2030
Afspraak Maken van tussendoelen voor grotere verhuurders in 2030Omschrijving van de afspraak Gesprek over het maken van tussendoelen voor grotere verhuurders, niet zijnde corporaties, in 2030, en zullen de resultaten afstemmen met de Woonbond. De Rijksoverheid monitort en evalueert in 2025 de voortgang richting het tussendoel voor 2030. Als uit deze evaluatie blijkt dat de resultaten voor de verhuurders achterblijven, wordt in dialoog met de sector een passend pakket aan aanvullende maatregelen afgesproken.Trekker(s) Rijksoverheid; Grotere verhuurdersBeoogd resultaat Tussendoelen voor grotere verhuurders
Nog niet gestart
100 miljoen euro/jaar korting Verhuurderheffing
Afspraak 100 miljoen euro/jaar korting VerhuurderheffingOmschrijving van de afspraak 100 miljoen euro/jaar korting Verhuurderheffing.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat 100 miljoen euro/jaar korting Verhuurdersheffing
Afgerond
50 miljoen euro/jaar 2020 t/m 2023 Energie Investeringsaftrek voor verhuurders
Afspraak 50 miljoen euro/jaar 2020 t/m 2023 Energie Investeringsaftrek voor verhuurdersOmschrijving van de afspraak 50 miljoen euro/jaar 2020 t/m 2023 Energie Investeringsaftrek voor verhuurders.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat 50 miljoen euro/jaar 2020 t/m 2023 Energie Investeringsaftrek voor verhuurders
Afgerond
Ambitie om in de periode 2019 t/m 2022 minimaal 100.000 woningen aardgasvrij/(-ready) te maken
Afspraak Ambitie om in de periode 2019 t/m 2022 minimaal 100.000 woningen aardgasvrij/ aardgasvrij-ready te maken aanvullend op de afspraken uit het EnergieakkoordOmschrijving van de afspraak Voor het einde van de kabinetsperiode 30.000 tot 50.000 bestaande woningen per jaar aardgasvrij/aardgasvrij-ready maken. Ambitie om in de periode 2019 t/m 2022 minimaal 100.000 woningen aardgasvrij/ aardgasvrij-ready te maken aanvullend op de afspraken uit het Energieakkoord. Uiterlijk op 1 april 2019 hebben deze partijen zo concreet mogelijk gemaakt om welke woningen het gaat en voor welke verduurzamingsoptie gekozen kan worden (warmtenet, all electric, hybride) teneinde aan de levering van producten en diensten te kunnen voldoen. Deze verduurzamingsopties zijn vooraf afgestemd met de desbetreffende gemeenten.Trekker(s) Aedes; VNG; IVBN; Vastgoed Belang; Bouwend NL; Techniek Nederland; Netbeheer Nederland; Energie Nederland; OnderhoudNL en de warmtebedrijvenBeoogd resultaat In periode 2019-2022 minimaal 100.000 woningen aardgasvrij-ready
Enige vertraging
Aedes coördineert de 'matchmaking' tussen belanghebbenden bij warmtenetten
Afspraak Aedes coördineert de 'matchmaking' tussen belanghebbenden bij warmtenettenOmschrijving van de afspraak Vanaf 1 december 2018 coördineert Aedes met betrekking tot de optie aansluiting op een warmtenet de ‘matchmaking’ tussen woningcorporaties, gemeenten, warmtebedrijven, netbeheerders, warmteproducenten, installatie, onderhouds- en bouwbedrijven – op complex-, straat- en/of wijkniveau. Partijen betrokken bij deze matchmaking borgen dat de projecten en daarvoor te maken keuzes passen binnen de te ontwikkelen wijkgerichte aanpak en maken afspraken over de te voeren regie op de werkzaamheden in de openbare ruimte.Trekker(s) AedesBeoogd resultaat Matches' tussen betrokken partijen
Op schema
Borgen van woonlanstenneutraliteit voor huurders
Afspraak Borgen van woonlanstenneutraliteit voor huurdersOmschrijving van de afspraak In samenspraak met de Woonbond worden voor alle opties afspraken gemaakt over het borgen van woonlastenneutraliteit voor de huurders. Met het oog op draagvlak voor warmtenetten streven de betrokken partijen (lokaal) naar een goede facilitering van huurders bij de overstap van aardgas naar warmtenet en elektrisch koken.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Geborgde woonlastenneutraliteit
Op schema
Aedes geeft aan welk deel van woningen verduurzaamd kunnen worden
Afspraak Aedes geeft aan welk deel van woningen verduurzaamd kunnen worden binnen de financiële mogelijkheden van de betrokkenenOmschrijving van de afspraak Op basis hiervan zal Aedes aangeven welk deel van deze woningen verduurzaamd kan worden binnen de financiële mogelijkheden en opgaven van de betrokken.Trekker(s) AedesBeoogd resultaat Rapportage
Op schema
Afstemming Aedes, marktpartijen en gemeenten over aanpassing elektriciteitsinfrastructuur
Afspraak Afstemming Aedes, marktpartijen en gemeenten over aanpassing elektriciteitsinfrastructuurOmschrijving van de afspraak Met betrekking tot de optie warmtepompen (hybride en all electric) stemmen Aedes en de marktpartijen af met de lokale gemeente en de netbeheerder teneinde tijdig noodzakelijke aanpassingen aan de elektriciteitsinfrastructuur te kunnen waarborgen.Trekker(s) Aedes; Marktpartijen; Lokale gemeenten; NetbeheerdersBeoogd resultaat Afstemming tussen belanghebbenden
Op schema
Randvoorwaarden
Om de transitie mogelijk te maken moeten randvoorwaarden veranderen. Het beleid en de afspraken dragen hieraan bij. De volgende indicatoren hebben betrekking op randvoorwaarden voor de transitie in de subsector gebouw - woning.
Veranderingen
Als de randvoorwaarden wijzigen, worden veranderingen in de samenleving mogelijk. De volgende indicatoren hebben betrekking op veranderingen die al zichtbaar en meetbaar zijn.
Resultaten
De volgende indicatoren hebben betrekking op meetbare resultaten in de subsector gebouw - woning.