Indicatoren
Het dashboard bevat nu de volgende indicatoren.
Beleid en afspraken
In de uitvoering wordt gewerkt aan de volgende beleidsonderwerpen en (clusters van) afspraken. Lees de beschrijving en status door te klikken op het 'plusje'.
Afspraak
Status
Good practice ontwikkeling en -deling circulair inkopen
Afspraak Good practice ontwikkeling en -deling circulair inkopenOmschrijving van de afspraak Via de Green Deal Circulair Inkopen en de Community of Practice Biobased Inkopen wordt de opgedane kennis gedeeld met uiteenlopende branches van het inkopende bedrijfsleven. En verder ook via tal van andere activiteiten: zoals de buyer groups, maar ook de MVI-criteria, het internationale CFIT pact rond ict, het nieuwe Nationaal Plan MVI 2021-2025; zie uitgebreide toelichting in de kabinetsreactie op de ICER blz 9-10.Trekker(s) Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatBeoogd resultaat In de Green Deal Circulair Inkopen bundelen publieke en private partijen hun kennis en expertise om met hun inkoopbeleid de circulaire economie aan te jagen. Daartoe zijn allerlei initiatieven opgezet, het magazine van de GDCI geeft daar een inkijkje in (https://magazinegdci.org/). Verdere beoogde resultaten zijn aangegeven in de Kabinetsreactie op de Integrale Circulaire Economie Rapportage (ICER). CoP biobased: operationele CoP voor kennisdeling
Op schema
Opzet actieplan ter implementatie klimaatneutrale en circulaire GWW innovaties
Afspraak Opzet actieplan ter implementatie klimaatneutrale en circulaire GWW innovaties door rijk en andere overhedenOmschrijving van de afspraak In de Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW) stimuleren het Rijk en andere overheden klimaat-neutrale en circulaire innovaties binnen de eigen aanleg- en onderhoudsprocessen, mede door maatregelen te nemen op het gebied van materialen (zoals asfalt, beton, grond en staal) en producten, bijvoorbeeld door middel van ketenakkoordenTrekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Actieplan en aanpak
Op schema
Vijfjarige update m.b.t. ketenacties in industrie en (mogelijkheden tot) in beeld brengen effecten
Afspraak Vijfjarige update m.b.t. ketenacties in industrie en (mogelijkheden tot) in beeld brengen effectenOmschrijving van de afspraak Op de vijfjaarlijkse momenten van herijking wordt de inspanning van de industrie op scope 2 en 3 inzichtelijk gemaakt. Trekker(s) Beoogd resultaat Periodiek rapport
Nog niet gestart
Afspraak
Status
Opstellen 6 koplopersprogramma's
Afspraak Opstellen 6 koplopersprogramma'sOmschrijving van de afspraak In elk van de vijf industriële regio’s zal, mede met ondersteuning van het Rijk, een meerjarig industrieel koplopersprogramma worden ontwikkeld waarin efficiëntieverbetering hand in hand gaat met verduurzaming, CO₂-reductie en behoud van internationale concurrentiepositie.Trekker(s) ClustervoorzittersBeoogd resultaat 6x Koploperprogramma's met per cluster een uitgewerkte ambitie, randvoorwaarden en projecten voor CO₂ reductie.
Afgerond
Opzetten samenwerking en regionale uitvoeringsstructuur voor Industrieel clusterprogramma
Afspraak Opzetten samenwerking en regionale uitvoeringsstructuur voor Industrieel clusterprogrammaOmschrijving van de afspraak Een regionale uitvoeringsstructuur waarin partijen samenwerken met een lerende aanpak vanuit de praktijk op regionaal niveau. Deze uitvoeringsstructuur dient de benodigde deskundigheid en handelingsvermogen op regionaal niveau te bundelen en te streven naar zoveel mogelijk synergie en draagvlak. Trekker(s) Clustervoorzitters;Voorzitter KoplopersovelegBeoogd resultaat Operationele clustersamenwerking en uitvoeringsstructuur (incl. afspraken/beschrijving)
Op schema
Verkenning kansen voor circulaire economieprojecten als onderdeel van koploperprogramma's
Afspraak Verkenning kansen voor circulaire economieprojecten als onderdeel c.q aanvulling op koploperprogramma'sOmschrijving van de afspraak De regionale verwevenheid biedt namelijk uitstekende mogelijkheden om de industriële energietransitie te verknopen met de circulaire economieagenda.Trekker(s) ClustervoorzittersBeoogd resultaat Memo verkenning met advies omtrent mogelijk vervolg
Afgerond
Inbedden arbeidsmarktparagraaf in RES aanpak
Afspraak Inbedden arbeidsmarktparagraaf in RES aanpakOmschrijving van de afspraak De SER heeft op zich genomen om een goede inbedding van human capital in de regionale energiestrategieën te bevorderen. Een duidelijke arbeidsmarktparagraaf in de regionale energiestrategieën kan een basis vormen voor een gedegen arbeidsmarktplanning.Trekker(s) Sociaal Economische RaadBeoogd resultaat Omschrijving human capital aanpak in RES-sen
Afgerond
Draaiboek monitoring en aanpak m.b.t. 'weglek'
Afspraak Draaiboek monitoring en aanpak m.b.t. 'weglek' Omschrijving van de afspraak Het kabinet zal een draaiboek ontwikkelen met daarin vastgelegd hoe de monitoring van werkgelegenheidsverlies plaats zal vinden, hoe objectief getoetst wordt of werkgelegenheidsverlies dreigt op te treden en welke instrumenten het kabinet in kan zetten om dit risico af te wenden. Over de monitoring zal jaarlijks verslag worden gedaan in de Voortgangsmonitor Klimaatbeleid. Het kabinet stelt initieel voor dit instrumentarium de komende periode 125 mln. euro beschikbaar, bovenop de 75 mln. euro nadeelcompensatie die reeds beschikbaar is voor het overschakelen naar laagcalorisch gas.Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Draaiboek rond monitoring, toetsing en instrumentarium m.b.t. eventuele weglek werkgelegenheid
Enige vertraging
Afspraak
Status
Inzet NL op aanpassing EU-instrumentarium via EU Green Deal: Verkenning ketenaanpak
Afspraak Nederlandse inzet op aanpassing EU-instrumentarium via EU Green Deal: Verkenning ketenaanpak (scope 3) in het toekomstige EU-kaderOmschrijving van de afspraak Om de effecten van grensoverschrijdende scope 3-maatregelen voor de Nederlandse emissiedoelstelling te kunnen bepalen is wijziging van Europese wetgeving en inzicht in de CO₂-footprint van producten en grondstoffen nodig. De overheid zet hierop in. Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Memo verkenning; inbreng in EU gremia
Enige vertraging
Inzet NL op aanpassing EU-instrumentarium via EU Green Deal: Verhogen van de CO₂-reductie naar 55%
Afspraak Nederlandse inzet op aanpassing EU-instrumentarium via EU Green Deal: Verhogen van de CO₂-reductiedoelen naar 55%Omschrijving van de afspraak Verhogen van de CO₂-reductiedoelen naar 55% en actief inzetten voor de s
Afgerond
Aanpassing regels CO₂-transport in ETS
Afspraak Aanpassing regels CO₂-transport in ETSOmschrijving van de afspraak De Nederlandse regering zal zich inzetten voor de aanpassing van Europese regels onder meer op het gebied van ETS, die erop gericht zijn CO₂-transp
Op schema
Inzet NL op aanpassing EU-instrumentarium via EU Green Deal: Versterking level playing positie
Afspraak Nederlandse inzet op aanpassing EU-instrumentarium via EU Green Deal: Versterking level playing positie industrie in EU ETS Omschrijving van de afspraak Inzet op een minimum ETS-prijs gecombineerd met maatregelen om weglek naar andere delen van de wereld te voorkomen; Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat BNC-affiche; inbreng in EU gremia
Op schema
Verkennen inzet EU fondsen voor regio-aanpak
Afspraak Verkennen inzet EU fondsen voor regio-aanpakOmschrijving van de afspraak Het kabinet zal in overleg treden met de regio’s om te bezien of Nederland zijn nationale enveloppe aan middelen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) in het komende meerjarig financieel kader (2021-2027) van de EU met voorrang kan inzetten voor programma’s die regionale energiestrategieën en verduurzaming ondersteunen.Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Memo rond verkenning en advies vervolg
Onbekend
Afspraak
Status
Formuleren principes marktordening CCS
Afspraak Formuleren principes marktordening CCSOmschrijving van de afspraak Het Rijk werkt principes uit rond de marktordening en de aansprakelijkheden rond CCS en betrekt daarbij ook de rollen die voor aan de overheid gelieerde partijen zijn voorzienTrekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Memo rond principes m.b.t. marktordening en aansprakelijkheden rond CCS
Afgerond
In kaart brengen mogelijke off-shore velden voor CCS
Afspraak In kaart brengen mogelijke off-shore velden voor CCSOmschrijving van de afspraak Het Rijk verstrekt een permanente opdracht aan EBN (in samenwerking met de Geologische Dienst van TNO) om de geschiktheid van offshore velden voor CCS in kaart te hebben en studie die al verricht is up-to-date te houden. Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Rapport over mogelijkheden
Op schema
Ontwikkeling nationaal waterstofprogramma
Afspraak Ontwikkeling nationaal waterstofprogrammaOmschrijving van de afspraak Waterstofprogramma waarin sprake is van een samenhangende ontwikkeling van onderzoek, pilots en demonstratieprojecten, infrastructuur en gebruik voor brede waterstoftoepassingen.Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Routekaart Waterstof sept '22 opleveren.
Enige vertraging
Verkenning mogelijkheden off shore tender incl. groene waterstof
Afspraak Verkenning mogelijkheden off shore tender incl. groene waterstofOmschrijving van de afspraak Om te bezien of het instrumentarium voor het realiseren van windenergie op zee aangevuld of aangepast moet worden voor de volgende fase uitrol van windenergie op zee is een onderzoek gestart. Hierin wordt de motie van de leden Mulder en Sienot over tendermodellen voor de combinatie van wind op zee en waterstofproductie (Kamerstuk 35092 nr. 16) en de motie van de leden Sienot en Van der Lee over extra opties voor een kostenefficiënte uitrol van windenergie op zee (Kamerstuk 35092 nr. 14) ook meegenomen. Naar verwachting wordt dit onderzoek dit najaar afgerond. Vervolgens zal de Kamer in een visie over de aanpak voor verdere groei van windenergie op zee over de bevindingen geïnformeerd worden. Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Om de synergievoordelen van windenergie op zee en waterstofproductie te benutten, zullen de door Guidehouse onderzochte tendermodellen voor de combinatie van windenergie op zee met onshore-elektrolyse verder uitgewerkt worden. Kamer ontvangt in de zomer 2021 het onderzoek naar mogelijkheden om de combinatie met waterstof mee te nemen in tender voor Wind op Zee. Tweede onderzoek van Guidehouse naar combinatie WoZ en elektrolyse wordt mei '22 naar de TK gestuurd met kamerbrief.
Op schema
Opzet EU-IPCEI waterstof met deelname van nederlandse partijen
Afspraak Opzet EU-IPCEI waterstof met deelname van nederlandse partijenOmschrijving van de afspraak Nederland zet in Important Project of Common European Interest (IPCEI)-verband in op een sterke rol voor groene waterstof in de concurrentiepositie van Europa ten opzichte van andere werelddelen. Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat IPCEI project met NL partners
Op schema
Kennisbundeling proceselektrificatie
Afspraak Kennisbundeling proceselektrificatieOmschrijving van de afspraak De industrie spant zich in de benodigde kennis met betrekking tot elektrificatie in de industrie beter bijeen te brengen en te delen binnen en buiten de eigen organisatie met inachtneming van de toepasselijke mededingingsregels en gebruikt daarvoor bestaande gremia.Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en Klimaat; Rijksdienst voor Ondernemend Nederland; Vertegenwoordigers Industrie Beoogd resultaat Verkenning mogelijkheden kennisbundeling en deling binnen industrie m.b.t. proceselektrificatie
Op schema
Afspraak
Status
Uitwerken principes marktordening
Afspraak Uitwerken principes marktordeningOmschrijving van de afspraak Het Rijk werkt principes uit rond de marktordening en de aansprakelijkheden en betrekt daarbij ook de rollen die voor aan de overheid gelieerde partijen zijn voorzien. Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Kamerbrief
Afgerond
Opstellen principes en visie rond marktordening infrastructuur
Afspraak Opstellen principes en visie rond marktordening infrastructuurOmschrijving van de afspraak In 2020 stelt het Rijk, mede op basis van input van partijen aan de tafels en stakeholders, een brede visie marktordening & energietransitie vast, inclusief beleidsagenda richting 2030. Ook waterstof wordt hierbij meegenomen.Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Visiedocument incl. principes m.b.t. marktordening & energiestransitie
Afgerond
Ondersteunen gebundelde infraprojecten via de Rijkscoördinatieregeling en EU-subsdietrajecten
Afspraak Ondersteunen gebundelde infraprojecten via de Rijkscoördinatieregeling en samenhangende subsdietrajecten in EU programma'sOmschrijving van de afspraak Bij grote complexe (infrastructuur)projecten kan ook het Rijk ondersteuning bieden via Rijkscoördinatie van gebundelde vergunningstrajecten of via deelname in programma’s waarbij meerdere subsidies (waaronder Europese subsidies en/of financiering) in onderlinge samenhang tot tijdige uitvoering van projecten moet leiden. Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Periodiek inzicht/overzicht in voor deze aanpak geëigende projecten
Op schema
Opstellen voorstel wettelijke marktordening warmtenetten
Afspraak Opstellen voorstel wettelijke marktordening warmtenetten incl. mogelijkheden financiering industriële warmtenettenOmschrijving van de afspraak Het Rijk zal bij de ontwikkeling van Wet Collectieve Warmte meer duidelijkheid geven over de marktordening bij warmtenetten. Mogelijk zullen ook de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet daarbij gewijzigd moeten worden. Het Rijk kijkt in 2019 op welke wijze financiële ondersteuning voor (industriële) warmtenetten kan worden vormgegeven.Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Memo over aanpak warmtenetten incl. eventuele wettelijke aanpassingsvoorstellen
Enige vertraging
Verkenning industriële infrastructuurbehoeften via taskforce (TIKI)
Afspraak Verkenning industriële infrastructuurbehoeften via taskforce (TIKI)Omschrijving van de afspraak Er zal een taskforce worden opgericht die uiterlijk eind 2019 heeft geïnventariseerd welke infrastructurele behoeftes bestaan (met name in de clusters) en die adviseert over de (voorwaarden voor) realisatie hiervan.Trekker(s) Adviescollege Taskforce Infrastructuur Klimaatakkoord IndustrieBeoogd resultaat Taskforce met rapport,inclusief aandacht voor warmte en hernieuwbare energie
Afgerond
Opzetten structureel overleg met buurlanden omtrent grensoverschrijdende infrastructuur
Afspraak Opzetten structureel overleg met buurlanden omtrent grensoverschrijdende infrastructuurOmschrijving van de afspraak Het Rijk neemt regie in een structureel overleg met buurlanden omtrent grensoverschrijdende infrastructuur; daartoe behoort in elk geval het overleg met Noordrijn-Westfalen en Vlaanderen voor de aanpak van de infrastructuur voor het ARRRA-clusterTrekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Overlegstructuur afgesproken/beschreven en operationeel
Op schema
Inventarisatie netbeheerders m.b.t. knelpunten qua beschikbaarheid infra
Afspraak Inventarisatie netbeheerders m.b.t. knelpunten qua beschikbaarheid infraOmschrijving van de afspraak Het Rijk vraagt de netbeheerders en beheerders van buisleidingen om op basis van de bestaande investeringsplannen in kaart te brengen welke knelpunten zij zien in de beschikbaarheid van infrastructuur om de plannen van de industrie als in dit akkoord ingebracht uit te kunnen voeren.Trekker(s) Beoogd resultaat Inventarisatierapport
Op schema
Ondersteuning 6 reeds geïdentificeerde waterstofpijplijnprojecten
Afspraak Ondersteuning 6 reeds geïdentificeerde waterstofpijplijnprojectenOmschrijving van de afspraak Door lokale overheden en industrie wordt gewerkt aan versnelde opbouw en ombouw van waterstofinfrastructuur. De Rijksoverheid zal projecten, die nu reeds in beeld zijn, actief ondersteunen: Chemiepark Delfzijl (20 MW), Hystock (test 1 MW), ENGIE/Gasunie (100 MW), Tata/Nouryon (100 MW), H2M Eemshaven, H-vision. Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Ondersteuning opgezet incl. afstemning met NL -Invest
Op schema
Afspraak
Status
Versterken stelsel rondom de wet Milieubeheer m.b.t. maatregelen met een terugverdientijd van 5 jaar
Afspraak Versterken stelsel rondom de wet Milieubeheer m.b.t. maatregelen met een terugverdientijd van 5 jaar Omschrijving van de afspraak CO₂-beperkende maatregelen met een terugverdientijd van vijf jaar: - Voorstel voor aanpassingen aan de energiebesparingsplicht (actualisatie van de wet Milieubeheer naar het stelsel van de Omgevingswet) worden voor 1 juli 2020 aan de Tweede Kamer voorgelegd;Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Voorstel voor aanpak
Afgerond
Uitwerken CO₂ heffingen industrie als borging van reductiedoel industrie in Klimaatakkoord
Afspraak Uitwerken CO₂ heffingen industrie als borging van reductiedoel industrie in Klimaatakkoord m.b.t. vrijgestelde emissieruimte, overdracht, hoogte tarief en gebruik heffingsinkomsten.Omschrijving van de afspraak NEa
Afgerond
Verbreding SDE+ naar SDE++ voor CO₂-reductie in de industrie
Afspraak Verbreding SDE+ naar SDE++ voor CO₂-reductie in de industrieOmschrijving van de afspraak Een verbreding van de SDE+ waarbij jaarlijks oplopend tot maximaal EUR 550 mln in 2030 beschikbaar komt voor stimulering van
Afgerond
Aanpassing ODE
Afspraak Aanpassing ODEOmschrijving van de afspraak De ODE wordt zo vormgegeven dat de industrie richting 2030 oplopend tot EUR 550 mln. per jaar gaat bijdragen.Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Bijdragen huishoudens en bedrijven meer in lijn met principe “vervuiler betaalt”, door verschuiving bijdragen 50% resp. 50% naar 33% resp. 67%.
Afgerond
Verkennen proceselektrificatie en hybride elektrificatie in SDE++
Afspraak Verkennen proceselektrificatie en hybride elektrificatie in SDE++Omschrijving van de afspraak Het Rijk spant zich in om elektrificatie van warmte een plek te geven binnen de SDE++. Daarbij wordt ook gekeken naar hybride elektrificatie. Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Opname proceselektrificatie en hybride elektrificatie in de SDE++ ter stimulering van deze CO₂-reducerende technieken.
Afgerond
Verkenning financiële aspecten elektrificatie in de industrie in wet/regelgeving en tarieven
Afspraak Verkenning financiële aspecten elektrificatie in de industrie in wet/regelgeving en tarievenOmschrijving van de afspraak Om te borgen dat de bron van de elektriciteit die wordt ingezet voor P2H in de industrie zoveel mogelijk hernieuwbaar is, zullen de sectoren industrie en elektriciteit ten behoeve van de vormgeving van de SDE++-regeling, een budgetneutraal voorstel ontwikkelen om bij de stimulering van elektrificatie van warmteprocessen een verbinding te leggen met duurzame opwekking van elektriciteit. Het Rijk onderzoekt samen met andere partijen of in de Energiewet 1.0 of via aanpassing van andere wet- en regelgeving (waaronder de codes) meer ruimte kan worden geboden voor dynamische tariefstructuren in de nettarieven voor transport en distributie teneinde meer flexibiliteit te faciliteren. Internetconsultatie van de Energiewet 1.0 is naar verwachting in 2019. Trekker(s) Topconsortia voor Kennis & Innovatie - Energie en IndustrieBeoogd resultaat Routekaart Elektrificatie en uitvoering stappen die nav de routekaart worden afgesproken.
Enige vertraging
Regelen/inperken ruimte CCS in SDE++
Afspraak Regelen/inperken ruimte CCS in SDE++Omschrijving van de afspraak In SDE++ zullen grenzen aan subsidiering van CCS worden gesteld via een zeef, plafond en horizonTrekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Begrenzen van de SDE++-subsidiëring van CCS opdat ook duurzamere technieken kunnen worden gestimuleerd.
Afgerond
SDE++ met groene waterstofopties
Afspraak SDE++ met groene waterstofoptiesOmschrijving van de afspraak Via de SDE++ wordt vanaf 2020 gewerkt aan de uitrol van groene waterstof waar dit kosteneffectief al mogelijk is. Bij de financiering van op zich financieel rendabele projecten, maar waarvan de risico’s voor de markt nog te hoog liggen kan Invest-NL een rol spelen. Indien op enig moment blijkt dat de kostprijs van groene waterstof zodanig is gedaald dat er nog maar beperkt meerkosten zijn ten opzichte van de andere opties in de SDE++, kan overwogen worden om een deel van de extra middelen uit de klimaatenvelop in te zetten om groene waterstof te ondersteunen via de SDE++.Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Memo rond mogelijkheden in SDE++ met in achtneming van o.a. kosteneffectiviteit, kostprijssontwikkelingen
Afgerond
Afspraak
Status
Onderzoek en ontwikkeling accounting CO₂ footprint van producten en diensten via IKIA
Afspraak Onderzoek en ontwikkeling accounting CO₂ footprint van producten en diensten via IKIAOmschrijving van de afspraak In de Integrale Kennis en Innovatie Agenda (IKIA) wordt expliciet ruimte gemaakt voor onderzoek naar
Op schema
Opzetten structureel overleg met buurlanden omtrent grensoverschrijdende infrastructuur
Afspraak Opzetten structureel overleg met buurlanden omtrent grensoverschrijdende infrastructuurOmschrijving van de afspraak Het Rijk neemt regie in een structureel overleg met buurlanden omtrent grensoverschrijdende infrastructuur; daartoe behoort in elk geval het overleg met Noordrijn-Westfalen en Vlaanderen voor de aanpak van de infrastructuur voor het ARRRA-clusterTrekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Overlegstructuur afgesproken/beschreven en operationeel
Op schema
Verkenning wenselijkheid en mogelijkheid kennis- & coördinatiepunt
Afspraak Verkenning wenselijkheid en mogelijkheid kennis- & coördinatiepuntOmschrijving van de afspraak Partijen streven ernaar om een kennis- en coördinatiepunt vorm te geven voor de regionale transitie in de vijf industriële regio’s, zo mogelijk in afstemming met het Nationaal Programma RES. Dit centrum kan deze regio’s ondersteunen bij het uitwisselen van kennis en ervaring en bevordert afstemming tussen de industriële regio’s. Bovendien kan dit centrum vraagstukken signaleren die in deze regio’s spelen en die om landelijke oplossingen vragen. Zo kan worden geborgd dat deze vraagstukken landelijk geagendeerd worden. Trekker(s) Rijksdienst voor Ondernemend NederlandBeoogd resultaat Verkenningsmemo
Afgerond
Afspraak
Status
Verkenning monitoringopzet industrieel clusterprogramma
Afspraak Verkenning monitoringopzet industrieel clusterprogrammaOmschrijving van de afspraak Er wordt voorzien in een onafhankelijke monitoring van deze programma’s en van de uitvoering, middels een college van internationale experts om zeker te zijn dat de koplopersprogramma’s daadwerkelijk de grenzen van het economisch mogelijke op het vlak van innovatie en synergiebenutting opzoeken, rekening houdend met de best practices elders in de wereld. Het college krijgt de bevoegdheid om gerichte adviezen aan de bevoegde beleidsbeslisser te geven.Trekker(s) IndustrieBeoogd resultaat Voorstel vanuit industriele clusters
Nog niet gestart
Onderzoek naar in beeld brengen keteneffecten (scope 2 en 3) van circulaire maatregelen
Afspraak Onderzoek naar in beeld brengen keteneffecten (scope 2 en 3) van circulaire maatregelenOmschrijving van de afspraak De overheid neemt het voortouw om, samen met de kennisinstellingen te onderzoeken hoe (onder meer door middel van een koolstofboekhouding) de keteneffecten van circulaire maatregelen zoals recycling en de inzet van (biobased) substitutiegrondstoffen in beeld kunnen worden gebracht en hoe dit in het beleid kan worden geïmplementeerd. Dit wordt waar en wanneer mogelijk ondersteund met instrumentarium zoals de klimaatenvelop en de SDE++. Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Rapport over mogelijkheden, alsmede advies over mogelijke opvolging in beleidsinstrumenten
Op schema
CO₂ footprint: verkenning CO₂ labelling en productnormen via EU
Afspraak CO₂ footprint: verkenning CO₂ labelling en productnormen via EUOmschrijving van de afspraak Europees zet Nederland zich in voor de ontwikkeling door de Europese Commissie van CO₂-labelling van half- en eindfabricat
Onbekend
Monitoring methodiek elektrificatie in industrie, mobiliteit en GO
Afspraak Monitoring methodiek elektrificatie in industrie, mobiliteit en GOOmschrijving van de afspraak Partijen committeren zich aan een monitoringmethodiek die zicht geeft op de ontwikkeling van elektrificatie in industrie, gebouwde omgeving en mobiliteit. De monitor heeft tot doel tijdig te bezien in hoeverre extra elektriciteitsvraag en -aanbod zich evenwichtig ontwikkelen. Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en KlimaatBeoogd resultaat Monitoring methodiek ontwikkeld rond elektrificatie in industrie, mobiliteit en Gebouwde omgving en de ontwikkelingen in elektriciteitsvraag en -aanbod
Nog niet gestart
Kennisbundeling proceselektrificatie
Afspraak Monitoring CCS in SDE++Omschrijving van de afspraak In de jaarlijkse monitoring van het doelbereik van de verbrede SDE+ zal ook worden gekeken naar het mogelijke beslag van CCS op het beschikbare budget. Wanneer onverhoopt toch meer dan de helft van de kasuitgaven voor de nieuwe industrieopties naar CCS dreigt te gaan, dan zal op dat moment worden geëvalueerd of er maatregelen nodig en wenselijk zijn.Trekker(s) Ministerie van Economische Zaken en Klimaat; Rijksdienst voor Ondernemend Nederland;Beoogd resultaat Deze afspraak is momenteel niet aan de orde, omdat de kasuitgaven aan CCS binnen de SDE++ minder dan de helft bedragen.
Op schema
Randvoorwaarden
Om de transitie mogelijk te maken moeten randvoorwaarden veranderen. Het beleid en de afspraken dragen hieraan bij. De volgende indicatoren hebben betrekking op randvoorwaarden voor de transitie in de subsector projectenpijplijn.
Heffingsplichtigen
(aantal)
(%)
(Mton CO2 -eq)
(%)
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
Totaal
271
100,0%
48
100,0%
Grove uitsplitsing EB+ODE bijdrage1
2
1 De bijdragen van huishoudens en bedrijven in de jaren 2019 t/m 2021 zijn generiek geschaald naar de gerealiseerde EB + ODE ontvangsten in die jaren. De uitsplitsing voor het jaar 2022 is gebaseerd op basis van de verwachte sleutels voor dat jaar en is dus (nog) niet geschaald naar realisatiecijfers.
2 In verband met technische redenen is de EB+ODE bijdrage van huishoudens in de bovenstaande tabel gepresenteerd inclusief het voordeel van de belastingvermindering en bij het bedrijfsleven excl. het voordeel van de belastingvermindering. In 2022 wordt er tijdelijk meer belastingvermindering toegekend aan huishoudens dan het bedrag dat huishoudens in 2022 aan EB en ODE verschuldigd zijn, dit houdt verband met het incidentele compensatiepakket van de energierekening ad. 3,2 miljard euro.
Veranderingen
Als de randvoorwaarden wijzigen, worden veranderingen in de samenleving mogelijk. De volgende indicatoren hebben betrekking op veranderingen die al zichtbaar en meetbaar zijn.
Resultaten
De volgende indicatoren hebben betrekking op meetbare resultaten in de subsector projectenpijplijn.