Indicatoren
Het dashboard bevat voor hernieuwbaar op land nu de volgende indicatoren.
Beleid en afspraken
In de uitvoering wordt gewerkt aan de volgende beleidsonderwerpen en (clusters van) afspraken. Lees de beschrijving en status door te klikken op het 'plusje'.
Afspraak
Status
Tenderen hernieuwbaar op land
Afspraak Tenderen hernieuwbaar op landOmschrijving van de afspraak Waar dit vanuit grondbezit en gebruik ten behoeve van de primaire functie van de grond mogelijk is, zal tendering bij voorkeur worden toegepast voor grootschalige projecten. Dit kan zowel op overheidsgronden als op basis van vrijwilligheid op privégronden. Tenderen van Hernieuwbaar op Land wordt momenteel al uitgeprobeerd in het reeds gestarte pilotprogramma dat - in consultatie met de marktpartijen - verder kan worden uitgebreid.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Waar dit vanuit grondbezit en gebruik ten behoeve van de primaire functie van de grond mogelijk is, zal tendering bij voorkeur worden toegepast voor grootschalige projecten. Dit kan zowel op overheidsgronden als op basis van vrijwilligheid op privégronden. Tenderen van Hernieuwbaar op Land wordt momenteel al uitgeprobeerd in het reeds gestarte pilotprogramma dat - in consultatie met de marktpartijen - verder kan worden uitgebreid.
Op schema
Inkoop hernieuwbare elektriciteit
Afspraak Inkoop hernieuwbare elektriciteitOmschrijving van de afspraak Inspanning om uitsluitend hernieuwbaar op Land van Nederlandse bodem te gebruiken. Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat gestarte pilotprogramma dat - in consultatie met de marktpartijen - verder kan worden uitgebreid.
Enige vertraging
Plan van aanpak kostprijsreductie
Afspraak Plan van aanpak kostprijsreductieOmschrijving van de afspraak Een plan van aanpak om tot kostprijsreductie te komen voor de onderdelen waarop zij zelf directe invloed hebben. Hierbij wordt in ieder geval ingegaan op de (financiële) inzet op innovatie en mogelijkheden om profiel- en onbalanskosten te verlagen c.q. beperken.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Een plan van aanpak om tot kostprijsreductie te komen voor de onderdelen waarop zij zelf directe invloed hebben. Hierbij wordt in ieder geval ingegaan op de (financiële) inzet op innovatie en mogelijkheden om profiel- en onbalanskosten te verlagen c.q. beperken.
Afgerond
Vergunning 25 jaar
Afspraak Vergunning 25 jaarOmschrijving van de afspraak Decentrale overheden verstrekken in de regel vergunningen voor een periode van bij voorkeur minimaal 25 jaar. Decentrale overheden spannen zich in om zo snel mogelijk planologische zekerheid te bieden aan initiatiefnemers.Trekker(s) Interprovinciaal overleg; Vereniging van Nederlandse GemeentenBeoogd resultaat Decentrale overheden verstrekken in de regel vergunningen voor een periode van bij voorkeur minimaal 25 jaar. Decentrale overheden spannen zich in om zo snel mogelijk planologische zekerheid te bieden aan initiatiefnemers.
Op schema
Aanpassen kerntaken
Afspraak Aanpassen kerntakenOmschrijving van de afspraak Onderzoek of het wenselijk en nodig is om de kerntaken van betrokken Rijksvastgoedhoudende diensten aan te passen voor de benutting van Rijksgronden en daken.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Onderzoek of het wenselijk en nodig is om de kerntaken van betrokken Rijksvastgoedhoudende diensten aan te passen voor de benutting van Rijksgronden en daken.
Afgerond
Afspraak
Status
Kostenverdeling infrastructuur zonneparken
Afspraak Kostenverdeling infrastructuur zonneparkenOmschrijving van de afspraak Voorstel voor de kostenverdeling van de infrastructuur voor zonneparken. Daarbij wordt onder meer gekeken naar het bestaande opknipverbod voor Wind op Land en meerdere leveranciers op een aansluiting. Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Voorstel voor de kostenverdeling van de infrastructuur voor zonneparken. Daarbij wordt onder meer gekeken naar het bestaande opknipverbod voor Wind op Land en meerdere leveranciers op een aansluiting.
Enige vertraging
Wettelijk kader aansluittermijnen
Afspraak Wettelijk kader aansluittermijnenOmschrijving van de afspraak Voorstel voor het aanpassen van het wettelijk kader voor de termijnen van het realiseren van een aansluiting. Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Voorstel voor het aanpassen van het wettelijk kader voor de termijnen van het realiseren van een aansluiting.
Enige vertraging
Wensweek aansluiting
Afspraak Wensweek aansluitingOmschrijving van de afspraak Inspanning om te gaan werken met een wederzijds vooraf afgesproken ’wensweek’ voor de realisatie van de aansluiting. Trekker(s) Netbeheer NederlandBeoogd resultaat Inspanning om te gaan werken met een wederzijds vooraf afgesproken ’wensweek’ voor de realisatie van de aansluiting.
Enige vertraging
Overige wettelijke knelpunten netbeheer
Afspraak Overige wettelijke knelpunten netbeheerOmschrijving van de afspraak Elementen uit deze afspraak: 1. niet-redundant aansluiten (n-1) 2. sturingsmogelijkheden t.a.v. transportbeperkingen 3. voorkomen van ondoelmatige transportenn door benutting flexibiliteit bij afnemersTrekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Elementen uit deze afspraak: 1. niet-redundant aansluiten (n-1) 2. sturingsmogelijkheden t.a.v. transportbeperkingen 3. voorkomen van ondoelmatige transportenn door benutting flexibiliteit bij afnemers
Enige vertraging
Hervorming van het afwegingskader en monitoring voor netuitbreiding
Afspraak Hervorming van het afwegingskader en monitoring voor netuitbreidingOmschrijving van de afspraak Elementen uit deze afspraak: 1: Een voorstel tot hervorming van het afwegingskader 2: Monitoring voor netuitbreiding (netbeheerders)Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Element 1: Een voorstel tot hervorming van het afwegingskader Element 2: Monitoring voor netuitbreiding (netbeheerders)
Enige vertraging
Consequenties infrastructuur Regionale Energie Strategiën (RES)
Afspraak Consequenties infrastructuur Regionale Energie Strategiën (RES)Omschrijving van de afspraak Als onderdeel van de Regionale Energiestrategiën wordt door de netbeheerders een ‘locatiecheck’ gedaan. Ontwikkelaars nemen voordat zij een vergunning en/of SDE+ subsidie aanvragen contact op met de netbeheerder. Netbeheerders maken tijd en middelen vrij om informatie over net, doorlooptijd en kosten te delen met de ontwikkelaar. Daarbij brengen zij de consequenties in kaart en een tijdpad om de benodigde infrastructuur te kunnen realiseren. Ontwikkelaars nemen deze informatie mee in de aanvraag voor vergunning en SDE+ en vervolgens zullen netbeheerders ook volgens dit tijdpad handelen. Trekker(s) Netbeheer NederlandBeoogd resultaat De netbeheerders nemen deel in de RES’en. Als onderdeel van de RES wordt door de netbeheerders een ‘locatiecheck’ gedaan. Ontwikkelaars nemen voordat zij een vergunning en/of SDE+ subsidie aanvragen contact op met de netbeheerder. Netbeheerders maken tijd en middelen vrij om informatie over net, doorlooptijd en kosten te delen met de ontwikkelaar. Daarbij brengen zij de consequenties in kaart en een tijdpad om de benodigde infrastructuur te kunnen realiseren. Ontwikkelaars nemen deze informatie mee in de aanvraag voor vergunning en SDE+ en vervolgens zullen netbeheerders ook volgens dit tijdpad handelen.
Op schema
Afspraak
Status
Ondersteuning energiecoöperaties
Afspraak Ondersteuning energiecoöperatiesOmschrijving van de afspraak Onderzoek of provincies en gemeenten een regeling kunnen opzetten voor energiecoöperaties, waarmee de onderzoeken en daarmee samenhangende projectondersteuning, die noodzakelijk zijn voor het doen van een succesvolle vergunning aanvraag, kunnen worden gefinancierd.Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Onderzoek of provincies en gemeenten een regeling kunnen opzetten voor energiecoöperaties, waarmee de onderzoeken en daarmee samenhangende projectondersteuning, die noodzakelijk zijn voor het doen van een succesvolle vergunning aanvraag, kunnen worden gefinancierd.
Afgerond
Best practices participatie
Afspraak Best practices participatieOmschrijving van de afspraak Best practices in kaart brengen over vormen van participatie zodat mensen met een lager inkomen mee kunnen doen aan de energietransitie. Deze worden ingebracht in de Regionale Energiestrategiën en kunnen worden toegepast in projectontwikkeling.Trekker(s) Natuur en MilieufederatiesBeoogd resultaat Best practices in kaart brengen over vormen van participatie zodat mensen met een lager inkomen mee kunnen doen aan de energietransitie. Deze worden ingebracht in de RES en kunnen worden toegepast in projectontwikkeling.
Afgerond
Handreikingen procesparticipatie
Afspraak Handreikingen procesparticipatieOmschrijving van de afspraak Handreikingen voor participatie. Ontwikkelaars, overheden en daarmee ook financiers krijgen hiermee handvatten voor een participatieve aanpak. Daarbij worden ook best practices in kaart gebracht over vormen van participatie zodat mensen met een lager inkomen mee kunnen doen aan de energietransitie. Trekker(s) Nederlandse Vereniging Duurzame Energie; Energie NederlandBeoogd resultaat Handreikingen voor participatie. Ontwikkelaars, overheden en daarmee ook financiers krijgen hiermee handvatten voor een participatieve aanpak. Daarbij worden ook best practices in kaart gebracht over vormen van participatie zodat mensen met een lager inkomen mee kunnen doen aan de energietransitie.
Afgerond
Afspraak
Status
Afgifte vergunningen
Afspraak Afgifte vergunningenOmschrijving van de afspraak De ruimtelijke maatregelen voor 35 TWH hernieuwbaar op land zijn in een groot deel van de regio’s medio 2021 afgerond en uiterlijk op 1 januari 2025 zijn alle aangevraagde vergunningen afgegeven en in voorkomende gevallen zijn tenders voor projecten afgerond.Trekker(s) Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG); Interprovinciaal Overleg (IPO)Beoogd resultaat De ruimtelijke maatregelen voor 35 TWH HOL zijn in een groot deel van de regio’s medio 2021 afgerond en uiterlijk op 1 januari 2025 zijn alle aangevraagde vergunningen afgegeven en in voorkomende gevallen zijn tenders voor projecten afgerond.
Op schema
Belemmerende regels
Afspraak Belemmerende regelsOmschrijving van de afspraak Inventarisatie van de ruimtelijke knelpunten met betrekking tot wet- en regelgeving. Indien op projectniveau wet- en regelgeving in de weg staat, zal dit door middel van maatwerkoplossingen zoveel mogelijk opgelost worden. Indien dit niet mogelijk blijkt, wordt gezamenlijk gezocht naar een andere oplossing. Bovenwettelijke regels en beleid worden door de betreffende overheid heroverwogen indien hierdoor de doelstelling van de Regionale Energie Strategiën niet binnen bereik ligt.Trekker(s) Interprovinciaal Overleg (IPO); Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG); Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE); RijksoverheidBeoogd resultaat Inventarisatie van de ruimtelijke knelpunten met betrekking tot wet- en regelgeving. Indien op projectniveau wet- en regelgeving in de weg staat, zal dit door middel van maatwerkoplossingen zoveel mogelijk opgelost worden. Indien dit niet mogelijk blijkt, wordt gezamenlijk gezocht naar een andere oplossing. Bovenwettelijke regels en beleid worden door de betreffende overheid heroverwogen indien hierdoor de doelstelling van de RES niet binnen bereik ligt.
Op schema
Voorkomen stilstand hernieuwbare energieprojecten
Afspraak Voorkomen stilstand hernieuwbare energieprojectenOmschrijving van de afspraak De uitvoering van bestaande afspraken, waaronder die in het Energieakkoord, lopen door, waardoor in de praktijk een stilstand wordt voorkomen. Dit geldt ook voor plaatsen waar nu al planologische ruimte is. Dit verloopt onafhankelijk van de Regionale Energie Strategiën en de daarmee samenhangende aanpassing van het omgevingsbeleid. Binnen het vigerend omgevingsbeleid kunnen projecten ontwikkeld worden.Trekker(s) Interprovinciaal Overleg (IPO); Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG); Unie van Waterschappen (UvW)Beoogd resultaat De uitvoering van bestaande afspraken, waaronder die in het Energieakkoord, lopen door, waardoor in de praktijk een stilstand wordt voorkomen. Dit geldt ook voor plaatsen waar nu al planologische ruimte is. Dit verloopt onafhankelijk van de RES en de daarmee samenhangende aanpassing van het omgevingsbeleid. Binnen het vigerend omgevingsbeleid kunnen projecten ontwikkeld worden.
Enige vertraging
Inzichtelijk maken projectenpijplijn
Afspraak Inzichtelijk maken projectenpijplijnOmschrijving van de afspraak Voor kostenreductie is het essentieel dat er een voortdurende, stabiele en voorspelbare pijplijn aan projecten voor zon en wind op land bestaat. Om de ambitie te realiseren, is het uitgangspunt dat in 2025 de projecten die optellen tot minimaal 35 TWh een SDE+-subsidie aangevraagd hebben. Trekker(s) Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG); Interprovinciaal Overleg (IPO)Beoogd resultaat Voor kostenreductie is het essentieel dat er een voortdurende, stabiele en voorspelbare pijplijn aan projecten voor zon en wind op land bestaat. Om de ambitie te realiseren, is het uitgangspunt dat in 2025 de projecten die optellen tot minimaal 35 TWh een SDE+-subsidie aangevraagd hebben. Overzicht van de pijplijn aan projecten (in termen van verwachte jaarlijkse aantal GW) inclusief planontwikkeling die (1) de komende jaar nog verwacht worden (2) waar op termijn middels de RES ruimte voor komt.
Afgerond
Jaarlijks prognose uitrolpad
Afspraak Jaarlijks prognose uitrolpad Omschrijving van de afspraak Jaarlijks maken van prognose van benodigd uitrolpad op basis van doelstelling en actuele marktontwikkeling. Identificatie van knelpunten.Trekker(s) Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG); Interprovinciaal Overleg (IPO); RijksoverheidBeoogd resultaat Jaarlijks maken van prognose van benodigd uitrolpad op basis van doelstelling en actuele marktontwikkeling. Identificatie van knelpunten.
Op schema
Kostenafwegingskader Regionale Energiestategiën
Afspraak Kostenafwegingskader Regionale EnergiestategiënOmschrijving van de afspraak Het afwegingskader omvat een kostenverdelingsmethode die beoogt dat de eventuele additionele regioafhankelijke meerkosten van de infrastructuur zo min mogelijk in rekening worden gebracht bij de andere regio’s. Ten tweede beoogt het kostenafwegingskader dat de optelsom van de RES‘en past binnen financiële middelen die beschikbaar zijn en dat projecten nog steeds realiseerbaar blijven.Trekker(s) Energie Nederland (ENL)Beoogd resultaat Het afwegingskader omvat een kostenverdelingsmethode die beoogt dat de eventuele additionele regioafhankelijke meerkosten van de infrastructuur zo min mogelijk in rekening worden gebracht bij de andere regio’s. Ten tweede beoogt het kostenafwegingskader dat de optelsom van de RES‘en past binnen financiële middelen die beschikbaar zijn en dat projecten nog steeds realiseerbaar blijven.
Enige vertraging
Benutting Rijksgronden
Afspraak Benutting RijksgrondenOmschrijving van de afspraak Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Duidelijkheid over de Rijksgronden die worden ingezet t.b.v. de 35 TWh.
Op schema
Kenniscentrum
Afspraak KenniscentrumOmschrijving van de afspraak Eén loket waar regio’s met al hun hulp- en kennisvragen terecht kunnen: het Expertisecentrum Energietransitie. Via het Expertisecentrum Energietransitie kunnen regio’s onafhankelijke, feitelijke kennis, rekenregels, aannames en duidelijkheid over wetregelgeving op het gebied van zowel warmte als hernieuwbare opwek verkrijgen. Trekker(s) RijksoverheidBeoogd resultaat Eén loket waar regio’s met al hun hulp- en kennisvragen terecht kunnen: het Expertisecentrum Energietransitie. Via het Expertisecentrum Energietransitie kunnen regio’s onafhankelijke, feitelijke kennis, rekenregels, aannames en duidelijkheid over wetregelgeving op het gebied van zowel warmte als hernieuwbare opwek verkrijgen.
Afgerond
Randvoorwaarden
Om de transitie mogelijk te maken moeten randvoorwaarden veranderen. Het beleid en de afspraken dragen hieraan bij. De volgende indicatoren hebben betrekking op randvoorwaarden voor de transitie in de subsector hernieuwbaar op land.
Veranderingen
Als de randvoorwaarden wijzigen, worden veranderingen in de samenleving mogelijk. De volgende indicatoren hebben betrekking op veranderingen die al zichtbaar en meetbaar zijn.
Tabel 1: Resultaten participatie gerealiseerde zonneprojecten, uitgedrukt in de indicatoren.
Tabel 2: Resultaten participatie gerealiseerde windprojecten, uitgedrukt in de indicatoren.
Zonneparken
Windparken
tot en met
tot en met **
2015 tot en met
tot en met **
% van
% van
% van
% van
Aantal
Totale
Aantal
Totale
Aantal
Totale
Aantal
Totale
Projecten %
Productie %
Projecten %
Productie %
Projecten %
Productie %
Projecten %
Productie %
TWh per jaar* ( MWp)
TWh per jaar* ( MWp)
TWh per jaar ( MWp)
TWh per jaar ( MWp)
1.
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
2.
%
%
%
%
%
%
%
%
3.
%
%
%
%
%
%
%
%
4.
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
* Totale productie van zonneparken (niet-gebouwgebonden zonprojecten).
** Bijgesteld t.o.v monitor 2020 (uitgevoerd in 2021). .
*** Inclusief aandeel eigendom niet-lokale partners bij gedeeld eigendom met lokale partijen (bewonerscollectieven, lokale bedrijven, publiek).
* Totale productie van windparken gerealiseerd na 2015.
** Bijgesteld t.o.v monitor 2020 (uitgevoerd in 2021). .
*** Inclusief aandeel eigendom niet-lokale partners bij gedeeld eigendom met lokale partijen (bewonerscollectieven, lokale bedrijven, publiek).
Tabel 1: Resultaten participatie gerealiseerde zonneprojecten, uitgedrukt in de indicatoren.
Tabel 2: Resultaten participatie gerealiseerde windprojecten, uitgedrukt in de indicatoren.
Zonneparken
Windparken
tot en met
tot en met **
2015 tot en met
tot en met **
% van
% van
% van
% van
Aantal
Totale
Aantal
Totale
Aantal
Totale
Aantal
Totale
Projecten %
Productie %
Projecten %
Productie %
Projecten %
Productie %
Projecten %
Productie %
TWh per jaar* ( MWp)
TWh per jaar* ( MWp)
TWh per jaar ( MWp)
TWh per jaar ( MWp)
1.
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
2.
%
%
%
%
%
%
%
%
3.
%
%
%
%
%
%
%
%
4.
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
%
* Totale productie van zonneparken (niet-gebouwgebonden zonprojecten).
** Bijgesteld t.o.v monitor 2020 (uitgevoerd in 2021). .
*** Inclusief aandeel eigendom niet-lokale partners bij gedeeld eigendom met lokale partijen (bewonerscollectieven, lokale bedrijven, publiek).
* Totale productie van windparken gerealiseerd na 2015.
** Bijgesteld t.o.v monitor 2020 (uitgevoerd in 2021). .
*** Inclusief aandeel eigendom niet-lokale partners bij gedeeld eigendom met lokale partijen (bewonerscollectieven, lokale bedrijven, publiek).
Resultaten
De volgende indicatoren hebben betrekking op meetbare resultaten in de subsector hernieuwbaar op land.